Her skapes framtidas digitale helter på SUS

Fire engasjerte SUS-medarbeidere vekket kanskje realfagsinteressen hos noen av framtidas stjernemedarbeidere på det nye sykehuset på Ullandhaug denne lørdagen – da de arrangerte kodedag for barn for første gang på Stavanger universitetssjukehus (SUS).

Mirjam Klingenberg.
Publisert 11.03.2019
Sist oppdatert 26.02.2021

40242174843_3febdcd7c2_k.jpg

Her er SUS-medarbeiderne bak kodedagen: Fra venstre foran ser du Ingeborg Kvivik og Solveig Hammonds. Fra venstre bak ser du Ingvild Dalen og Johan Vikström. Foto: Svein Lunde, SUS.

– Dette var gøy! sier elleve år gamle Mathias.

Han er en av barna som har funnet veien til «Lær kidsa koding» på sykehuset med mamma Caroline – som arrangeres for første gang på SUS. Sammen med rundt 40 andre barn og barnebarn av SUS-ansatte trykker han ivrig i vei på dataen og løser oppgavene han har fått med glans.

– Vi håper dette vekker interesse for at programmering er gøy. Realfag, informatikk og teknologi er framtiden. I dag vil vi inspirere noen unge talenter. Og helt konkret får barna en større forståelse av hva som ligger bak dataspill, animasjonsfilmer og internettet som de bruker daglig allerede i dag, sier Solveig Hammonds, medisinsk fysiker ved stråleenheten ved avdeling for blod- og kreftsykdommer.

Realfag over alt på sykehuset

Sammen med kollegene Ingvild Dalen, fagsjef ved seksjon for biostatistikk, medisinsk fysiker Johan Vikström ved stråleenheten ved avdeling for blod- og kreftsykdommer og Ingeborg Kvivik, stipendiat i forskningsavdelingen, har de fått støtte fra Tekna og lagt ned mange timer med frivillig arbeid for å få til denne kodedagen i en ellers hektisk hverdag.

– Vi synes dette er viktig, for medisinfaget bygges på realfag. Sykehuset er avhengig av denne kompetansen. Bare tenk på alle laboratoriene – med medisinsk tekniske ingeniører og radiografer, stråleterapi og kreftbehandling, molekylærbiologi, bioinformatikk, genanalyser, bildediagnostikk, statistikk, prosjektledelse, logistikk, bygg, IKT, forskning og utvikling av nye medisiner. Tenk på hvor mye teknologi vi har på sykehuset, fortsetter Hammonds.

Jobber på Ullandhaug i framtida?

Og når det nye sykehuset nå bygges, er realfagsforståelsen blant de framtidige arbeidstakerne helt avgjørende – og sannsynligvis enda mer gjeldene i framtida sånn som den digitale verdenen utvikler seg. Etter to timer ivrig koding får Mathias med seg en t-skjorte og en såkalt micro:bit hjem – sånn at han kan leke seg videre med kodingen etterpå. Og forhåpentligvis reiser han også fra sykehuset med en liten drøm om å jobbe med koding på det nye sykehuset på Ullandhaug om type 15 år.

– Hehe, det må jeg se på. Jeg har mest lyst til å bli fotballspiller akkurat nå, avslutter han.

To gutter med kodebrikke i hånda.

Bildetekst: Mathias og Tiva laget blant annet et stein-saks-papir-spill med koding på kurset. Her spiller de mot hverandre.