Vil du bli med i forskning?

En viktig del av SESAMs målsetting er både å initiere og etablere forskningsprosjekter, samt arenaer for samarbeid innen forskning på eldremedisin og samhandling knyttet til eldre i helseregionen. Under finner du en liste over forskningsprosjekter du kan delta i.

Hvorfor utvikler noen demens, men andre har frisk hjerne livet ut? I PROTECT Norge
kan du bli med på spennende forskning om hjernens utvikling. Ledende forskningsmiljøer i Norge og England vil finne svar på hva som skjer med hjernen når vi blir eldre.

Klikk her for mer informasjon om studien: PROTECT Norge-studien​​​

Kan en ny blodprøve forenkle og forbedre diagnostikk av Alzheimers sykdom?

Nå har det blitt mulig å påvise hjerneforandringer typisk for Alzheimers demens gjennom en blodprøve. Denne studien undersøker om blodprøven er nøyaktig nok til å tas i bruk i norsk fastlegepraksis.

Personer med hukommelsesvansker eller andre symptomer på mulig demens og som har fastlege i Sør-Rogaland inviteres til å delta i dette forskningsprosjektet.

Klikk her for mer informasjon om studien: ABBA-GP-studien​

Denne studien går ut på å finne metoder til å stille demensdiagnose tidligere enn før. Vi ønsker kontakt med mennesker med hukommelsessvikt og friske kontrollpersoner.

Klikk her for mer informasjon om studien: DDI-studien

I denne studien undersøker vi de tidlige sykdomsmekanismene ved Parkinson sykdom og demens ved Lewy – Legemer, med fellesbetegnelsen kalt Lewy – lege sykdom (LBD).

Målet med prosjektet er å utvikle nye og bedre metoder for å kunne gi en sikker diagnose til denne pasientgruppen. Vi vil følge opp deltagerne årlig, og flere norske og europeiske sentra deltar i prosjektet.

Klikk her for mer informasjon om studien: NOR​-DLB-studien​

Sist oppdatert 24.08.2023