Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Modulbeskrivelse

– Kom i gang, - en oppfølging etter grunnkurs for fasilitatorer

Denne modulen er laget for helsepersonell som allerede har tatt grunnkurset i fasilitering. Målet er å gi en trygg start og styrke rollen som fasilitator i simuleringsbasert læring.

Om modulen:

Modulen varer i fire timer og kombinerer repetisjon av teori, erfaringsutveksling og deltakeraktive metoder som gruppearbeid og praktiske øvelser. Målet er å styrke trygghet, gi konkrete verktøy og skape refleksjon rundt fasilitering av simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Det anbefales å fasilitere en gang før deltakelse i modulen og repetere grunnleggende teori  

Deltakerne får mer av det de har lært i grunnkurset, og bygger videre på egne erfaringer gjennom å:

  • styrke forståelsen av hvordan simulering henger sammen med pasientsikkerhet
  • repetere og fordype seg i fasene i et simuleringsscenario – fra planlegging til evaluering
  • øve mer på å lede refleksjonsbasert debrief
  • få flere verktøy for å utforme gode læringsmål og realistiske scenarioer

Modulen bygger på grunnkurset og skal bidra til at fasilitatorene får en solid start i rollen. Kursstab tilpasser innholdet til lokale behov.

Modulen er utviklet av arbeidsgruppen Prinsipper for opplæring av fasilitatorer

1.1 Om modulen

Tittel

Kom i gang,-  en oppfølging etter grunnkurs for fasilitatorer

Anbefalt varighet

Beskriver program for 4 timer

Anbefalt antall deltakere

 

Avhenger av størrelse på kursstab, for eksempel 6-8 pr gruppeleder

Målgruppe

Uerfarne fasilitatorer, oppfølging etter gjennomført fasilitatorkurs

Anbefalt forkunnskap og erfaring

 

Det anbefales å fasilitere en gang før deltakelse i modulen og repetere grunnleggende teori

Annen overordnet informasjon om modulen

- forutsetninger

- rammefaktorer

Hensikten er å inspirere og hjelpe arrangør med faglig innhold og relevant litteratur.

Dokumentet er et eksempel på oppbygging av kompetansemodul for - Kom i gang, en oppfølging etter grunnkurs. Kursstab står selv ansvarlig for å utarbeide læringsaktiviteter for å oppnå anbefalte læringsutbytter. Modulen tilrettelegges for den enkelte regions behov.

Program og innhold bør utarbeides i tråd med en modell for didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering. Det anbefales å bruke deltakeraktive metoder eks. praktisk trening og gruppearbeid.

1.1.      Læringsutbytter

Læringsutbytter

Læringsutbytte beskriver kunnskapen og/eller ferdighetene deltakerne skal ha etter å ha deltatt på modulen.
Se mer informasjon her:
Læringsutbyttebeskrivelse (spesialisthelsetjenesten.no)

Kunnskap

  1. Deltakerne har grunnleggende kunnskap om sammenhengen mellom helsefaglig simulering og pasientsikkerhet 
  2. Deltakerne har grunnleggende kunnskap om de ulike fasene i helsefaglig simulering (prebrief, brief, scenario, debrief, evaluering) og hensikten med disse
  3. Deltakerne har grunnleggende kunnskap om betydningen av å etablere et trygt læringsmiljø/ psykologisk trygghet
  4. Deltakerne har grunnleggende kunnskap om relevante pedagogiske perspektiver som ligger til grunn for simuleringsbasert læring

Ferdigheter

  1. Deltakerne kan utforme simuleringsscenarioer i anbefalt mal/verktøy
  2. Deltakere kan utforme relevante og realistiske læringsmål tilpasset kontekst og målgrupper
  3. Deltakerne kan gjennomføre refleksjonsbasert debrief relatert til definerte læringsmål

 

Generell kompetanse

  1. Deltakerne kan fremstå som gode rollemodeller og er i stand til å skape positivt og trygt læringsmiljø
  2. Deltakerne kan bruke deltakeraktive læringsmetoder for å bringe teori og praksis sammen, og dermed oppnå beste praksis.

1.3.        Forslag til faglig innhold

Introduksjon

Hensikt: Gjennomgang av agenda og forventningsavklaring

Mål: Skape forutsigbarhet og trygghet i deltakergruppen

Forslag til pedagogisk aktivitet: Presentere programmet

Bidrar til læringsutbytte: 3 og 8

Repetisjon av fasene i simulering

 

Hensikt: Kort repetisjon av teorien fra grunnkurset

Mål: Deltakerne får en oppfriskning av fasene og økt trygghet i rollen som fasilitator

Forslag til pedagogisk aktivitet: Forelesning og mulighet for å stille spørsmål

Bidrar til læringsutbytte: 2 og 3

Erfaringsutveksling

 

Hensikt: Dele erfaring fra klinikken og evt hvilke planer som foreligger for simuleringsbaserte læringsaktiviteter

Mål: Inspirasjon og økt kunnskap om planlegging og gjennomføring av fasilitering

Forslag til pedagogisk aktivitet:

Erfaringsutveksling med veiledning fra kursstab

Tilbakemelding, tips og triks fra kursstab

Forslag til ressurs: SimPlan, PowerPoint-presentasjon (oslo-universitetssykehus.no)

Bidrar til læringsutbytte: 1 - 9

Deltakeraktiv sesjon

Hensikt: Deltakerne får mulighet til å stille spørsmål og få veiledning fra kursstaben.

Mål: Deltakerne får utforsket områder de er usikre på. Konstruktiv dialog mellom deltakerne og kursstab.

Forslag til pedagogisk aktivitet:

Diskusjon i små grupper. Deltakerne får reflektert og diskutert ulike problemstillinger knyttet til fasilitering.

Dialog i plenum. Teoretisk undervisning ved behov.

Bidrar til læringsutbytte: 1 - 9

Avslutning

Hensikt: Oppsummering

Mål: Se anvendelse og relevans til egen fasilitering

1.4. Referanser  

Anbefalt fordypningslitteratur for kursstab

 

Watts, Penni I. et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM

Simulation Design, Clinical Simulation in Nursing, 58, 14-21

https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900096-7

 

McDermott, Donna S. et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM, Prebriefing: Preparation and Briefing, Clinical Simulation in Nursing, 58, 9-13

https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900095-5

 

Decker, Sharon et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM

The Debriefing Process, Clinical Simulation in Nursing, 58, 33- 39.

https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900098-0

 

Persico, Lori, et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM, Facilitation, Clinical Simulation in Nursing, 58, 22-26

https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900097-9

 

 

 

 

 

 

 

 

Sist oppdatert 24.09.2025