Modulbeskrivelse
– Kom i gang, - en oppfølging etter grunnkurs for fasilitatorer
Denne modulen er laget for helsepersonell som allerede har tatt grunnkurset i fasilitering. Målet er å gi en trygg start og styrke rollen som fasilitator i simuleringsbasert læring.
Om modulen:
Modulen varer i fire timer og kombinerer repetisjon av teori, erfaringsutveksling og deltakeraktive metoder som gruppearbeid og praktiske øvelser. Målet er å styrke trygghet, gi konkrete verktøy og skape refleksjon rundt fasilitering av simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Det anbefales å fasilitere en gang før deltakelse i modulen og repetere grunnleggende teori
Deltakerne får mer av det de har lært i grunnkurset, og bygger videre på egne erfaringer gjennom å:
- styrke forståelsen av hvordan simulering henger sammen med pasientsikkerhet
- repetere og fordype seg i fasene i et simuleringsscenario – fra planlegging til evaluering
- øve mer på å lede refleksjonsbasert debrief
- få flere verktøy for å utforme gode læringsmål og realistiske scenarioer
Modulen bygger på grunnkurset og skal bidra til at fasilitatorene får en solid start i rollen. Kursstab tilpasser innholdet til lokale behov.
Modulen er utviklet av arbeidsgruppen Prinsipper for opplæring av fasilitatorer
Tittel |
Kom i gang,- en oppfølging etter grunnkurs for fasilitatorer |
Anbefalt varighet |
Beskriver program for 4 timer |
Anbefalt antall deltakere
|
Avhenger av størrelse på kursstab, for eksempel 6-8 pr gruppeleder |
Målgruppe |
Uerfarne fasilitatorer, oppfølging etter gjennomført fasilitatorkurs |
Anbefalt forkunnskap og erfaring
|
Det anbefales å fasilitere en gang før deltakelse i modulen og repetere grunnleggende teori |
Annen overordnet informasjon om modulen - forutsetninger - rammefaktorer |
Hensikten er å inspirere og hjelpe arrangør med faglig innhold og relevant litteratur. Dokumentet er et eksempel på oppbygging av kompetansemodul for - Kom i gang, en oppfølging etter grunnkurs. Kursstab står selv ansvarlig for å utarbeide læringsaktiviteter for å oppnå anbefalte læringsutbytter. Modulen tilrettelegges for den enkelte regions behov. Program og innhold bør utarbeides i tråd med en modell for didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering. Det anbefales å bruke deltakeraktive metoder eks. praktisk trening og gruppearbeid. |
LæringsutbytterLæringsutbytte beskriver kunnskapen og/eller ferdighetene deltakerne skal ha etter å ha deltatt på modulen. |
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
|
Introduksjon |
Hensikt: Gjennomgang av agenda og forventningsavklaring Mål: Skape forutsigbarhet og trygghet i deltakergruppen Forslag til pedagogisk aktivitet: Presentere programmet Bidrar til læringsutbytte: 3 og 8 |
Repetisjon av fasene i simulering
|
Hensikt: Kort repetisjon av teorien fra grunnkurset Mål: Deltakerne får en oppfriskning av fasene og økt trygghet i rollen som fasilitator Forslag til pedagogisk aktivitet: Forelesning og mulighet for å stille spørsmål Bidrar til læringsutbytte: 2 og 3 |
Erfaringsutveksling
|
Hensikt: Dele erfaring fra klinikken og evt hvilke planer som foreligger for simuleringsbaserte læringsaktiviteter Mål: Inspirasjon og økt kunnskap om planlegging og gjennomføring av fasilitering Forslag til pedagogisk aktivitet: Erfaringsutveksling med veiledning fra kursstab Tilbakemelding, tips og triks fra kursstab Forslag til ressurs: SimPlan, PowerPoint-presentasjon (oslo-universitetssykehus.no) Bidrar til læringsutbytte: 1 - 9 |
Deltakeraktiv sesjon |
Hensikt: Deltakerne får mulighet til å stille spørsmål og få veiledning fra kursstaben. Mål: Deltakerne får utforsket områder de er usikre på. Konstruktiv dialog mellom deltakerne og kursstab. Forslag til pedagogisk aktivitet: Diskusjon i små grupper. Deltakerne får reflektert og diskutert ulike problemstillinger knyttet til fasilitering. Dialog i plenum. Teoretisk undervisning ved behov. Bidrar til læringsutbytte: 1 - 9 |
Avslutning |
Hensikt: Oppsummering Mål: Se anvendelse og relevans til egen fasilitering |
Anbefalt fordypningslitteratur for kursstab |
Watts, Penni I. et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Simulation Design, Clinical Simulation in Nursing, 58, 14-21 https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900096-7
McDermott, Donna S. et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM, Prebriefing: Preparation and Briefing, Clinical Simulation in Nursing, 58, 9-13 https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900095-5
Decker, Sharon et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM The Debriefing Process, Clinical Simulation in Nursing, 58, 33- 39. https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900098-0
Persico, Lori, et al (2021) Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM, Facilitation, Clinical Simulation in Nursing, 58, 22-26 https://www.nursingsimulation.org/action/showPdf?pii=S1876-1399%2821%2900097-9
|