Hørselsentralen

Hørselsentralen diagnostiserer og behandler sykdommer i hørsel- og balanseorganene. Vi tilbyr også teknisk hjelp dersom høreapparatene ikke fungerer som de skal, eller om de trenger etterjustering.

Hørselstesting er en viktig del av utredningen, både rutinetester og mer avanserte tester, som objektive hørselstester og vestibularisprøver. Behandlingen kan være medisinsk eller kirurgisk. Rehabiliteringen består ofte av tilpassing av høreapparat, lydgenerator og andre tekniske hjelpemidler.

NB! Du trenger henvisning fra lege for å få første time hos oss. Videre kan du ta direkte kontakt med oss for å bestille servicetimer.

En hørselskontakt kan hjelpe med å finne ut hva du trenger av hjelpemidler og andre gode løsninger for å fungere i hverdagen. Hørselskontaktene har som oftest mulighet til å komme på hjemmebesøk.

En hørselskontakt kan bidra med utprøving av hjelpemidler og å søke om hørselshjelpemidler fra NAV. Hørselshjelpemidler kan være varslingsutstyr, mikrofonutstyr for samtale, med mer. Du kan ta kontakt med kommunen din hvis du ønsker å snakke med en hørselskontakt. Audiografen kan også sende en behovsmelding til hørselskontakten.

Telefonnummer: 40 70 28 11

Besøksadresse: Koppholen 16, 4313 Sandnes.

Se åpningstider her (Rogaland - nav.no)

Hvis du er yrkesaktiv og har behov for hjelpemidler og tilrettelegging på jobb, kan du ta direkte kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral.

Rådgivningskontoret for hørselshemmede og deres nettverk er et gratis tilbud for innbyggere i Stavanger og Randaberg. Rådgiverne er audiopedagoger med tegnspråkkompetanse. Rådgivningskontoret kan være behjelpelig med råd og veiledning om nedsatt hørsel og informasjon om tilbud og rettigheter.

Kontaktinformasjon

Telefon: 51 50 88 10

E-post: post@johannesls.no

Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) er en interesseorganisasjon for de med nedsatt hørsel og tinnitus. De kan blant annet være behjelpelige med støtte, råd og hjelp til stell av høreapparater. Les med på HLF.no

Kontakt

Telefon

Åpningstider: mandag–fredag mellom 08.00–11.30 og 12.00–15.00

Kontakt avdelingen via helsenorge.no

Slik finner du fram

Oppmøtested

Vestbygget, 1. etasje ved siden av øre-nese-hals poliklinikk, benytt inngang 5.

En ambulanse utenfor inngang 5

Vestbygget, inngang 5

Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate 8, 4011 Stavanger

Parkeringshus

Parkeringshuset ligger under St. Svithun Hotell, og har 349 parkeringsplasser. Disse er forbeholdt besøkende til Stavanger universitetssjukehus og hotellet.

Korttidsparkering

Det er mulighet for korttidsparkering ved hovedinngangen (max 15 min). ​

Parkering for bevegelseshemmede

Utenfor hovedinngangen (inngang 1) er det fire parkeringsplasser som er forbeholdt bevegelseshemmede.

​Parkering for langtidspårørende

Pårørende må betale full parkeringsavgift de tre første døgnene, deretter vil du kunne å kjøpe parkeringstillatelse til redusert pris.

​Ladestasjon for el-bil

Besøkende med el-bil parkerer i parkeringshuset under pasienthotellet, og betaler​ som vanlige gjester.

Les mer om parkering

Det er flere busstopp langs med sykehusets område, både i Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate, Fylkeslege Ebbells gate og Ullandhaugveien.

Ved hovedinngangen, inngang 2, inngang 6 og i hovedinngangen ved Psykiatrisk divisjon står det sanntidsskjermer der du kan se når bussene kommer og går.

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på telefon 05515. Det finnes også nyttig informasjon på helsenorge.no.

Informasjon om høreapparat

På denne siden finner du viktig informasjon om høreapparat, hvordan du kan bestille servicetime/reparasjon, oversikt over leverandører og apper for høreapparat. 

Mer informasjon om høreapparat
Nærbilde av et øre med høreapparat

Praktisk informasjon

Om høreapparatet er ødelagt, ikke fungerer og/eller må på reparasjon, anbefaler vi at du tar kontakt med leverandøren. Du kan selv sende apparatene inn til reparasjon. Leverandøren finner du på tildelingskjemaet. NAV betaler for reparasjoner på apparater som NAV har dekket. Vi anbefaler alltid å sende høreapparatet i en pakke med sporing.

Når du sender apparatet til reparasjon, er det viktig å huske å inkludere

  • navn
  • adresse
  • fødselsdato
  • mobilnummer
  • beskrivelse av hva som er problemet med høreapparatet

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.