Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

AMK Simulator

RAKOS, AMK Stavanger og Headroom Life Science AS har etablert et samarbeid for å utvikle simulator for Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).


AMK Simulator er et offentlig-privat samarbeid med mål om å utvikle en simulator for Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).  

En kvinne med hodetelefoner

Utgangspunktet for prosjektet var et behov for bedre utdanning, opplæring og trening i AMK.  

Thomas Werner Lindner, leder av RAKOS.

Thomas Werner Lindner, leder av RAKOS

«Per i dag finnes det ingen standardisert rekruttering, utdanning eller etterutdanning for AMK-operatører, verken på tekniske ferdigheter eller kommunikasjon. Et trenings verktøy er derfor ønskelig for å sikre høy faglig standard hos operatørene».  

Sitat Thomas Werner Lindner, leder av RAKOS ved oppstart av prosjektet. 

 

HiSkills AMK Simulator-prosjektet, et samarbeid mellom RAKOS, AMK Stavanger, Sklls, SAFER og NKLM, kombinerer kunstig intelligens og simulasjonstrening for å utvikle et nytt konsept for kompetansebygging for helsepersonell. Prosjektet mottok innovasjonsmidler fra Helse Vest i 2 omganger, og i 2020 bevilget Norsk Forskningsråd 7 millioner til dette viktige prosjekt med oppstart sommer 2020 til april 2025. 

HiSkills AMK simulator er en treningssimulator hvor helsepersonell interagerer med virtuelle pasienter eller innringere. Dette betyr at brukerne trener på realistiske scenarioer inspirert fra virkeligheten, mens de bruker arbeidsverktøyene de normalt bruker.  Helsepersonell vil motta samtaler fra virtuelle pasienter eller innringere som agerer på det AMK operatøren sier. Slik kan man øve seg på utallige scenarioer, og forbedre områder man er usikker på. 

Klinikksjef, prehospital klinikk, Lena A. Heimvik.

Klinikksjef i prehospital klinikk, Lena A. Heimvik ved en arbeidsstasjon på AMK Stavanger. Her kan operatørene trene uten å forlate pulten, og bruke de samme verktøyene de bruker i reelle nødsamtaler. 

Prosjektet har utviklet en versjon for legevaktsentraler, brannvesen og utenlandske nødsentraler. Videre ønsker prosjektet å utvikle en versjon for legekontor og politi for å øve på kommunikasjon. Målet med HiSkills AMK simulator er å sikre at alle som jobber med livreddende arbeid, har nødvendig teoretisk kunnskap, kompetanse, erfaring og trygghet til å utføre jobben optimalt, uansett hvilke akutte og kritiske situasjoner de møter.  

Dette prosjektet skal bidra til å forbedre effektivitet og kvalitet i behandlingen fra AMK. For operatørene kan grundig opplæring og jevnlig trening bety økt trygghet og trivsel på jobb. I akuttmedisinen kan dette utgjøre forskjellen som sparer livsviktige sekunder og minutter før riktig diagnose og behandling gis, og dermed redde liv. 

Prosjektet har utviklet seg i takt med at utvikling innenfor kunstig intelligens, «large language models» og Chat-GPT har tatt av. I promofilmene under kan man se utviklingen av virtuell innringer fra første prototype med robot stemme og forhåndsprogrammerte svar fra innringer, til dagens versjon med emosjon og realisme i stemmen, og utallige variasjoner av de enkelte scenarioene og forskjellige virtuelle innringere med ulike stemmer og varierte svar.  

AMK simulator har blitt brukt i AMK kurs siden 2021, og etter hvert som teknologien har utviklet seg, har de positive tilbakemeldingene også økt. Tilbakemeldingene fra starten var at de nye operatørene kom raskere i drift, og tok samtaler alene raskere enn før. 

Våren 2024 ble det gjennomført en pilotstudie med regelmessig trening på hjertestans i simulatoren for operatører i Førde og Stavanger. Flere operatører trente på hjertestans fra januar til juni 2024, og 37 av disse operatørene besvarte deretter på en frivillig spørreundersøkelse. 32 av 37 svarte de hadde lært noe i simulator, og 8 ut av 9 nye operatører anga det samme (nye ble her definert som under 2 års arbeidserfaring i AMK). I samme gruppe angav 35 av de 37 ønsket å bruke simulatoren til trening i fremtiden, og blant “nye” operatører ønsket alle (9 ut av 9) å fortsette med treningen. På en skala fra 1-10 skulle operatørene selv vurdere nyttegraden av treningen, hvor 10 var maksimal nytte av treningen. Over halvparten av operatørene vurderte at nyttegraden av treningen lå på 8 eller over, og for «nye» operatører var median vurdering 9 eller over.  

 

Per i dag (våren, 2025) brukes AMK Simulator av halvparten av AMK sentralene og flere legevaktssentraler i Norge. Teknologien blir også brukt i andre prosjekter som CallerSim (lenke til prosjektside her), og KI-TOLHK (prosjekt side link). 

 

Filmer 

Promofilm 2023: 

HiSklls Promo 2023 

Se video om brukererfaringer fra AMK Bergen 2022: 

HiSklls - User Experience 

 

Dekning i media: 

Innslag i NRK Rogaland 12.feb 2021: Bruk av AMK simulator for første gang i AMK kurs: Unik virtuell trening – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio 

Nyhetssak om bruk av KI ved legevakt og AMK februar 2024: Legevakt og AMK skal trene på telefonsamtaler ved hjelp av kunstig intelligens – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio 

Innslag om AMK simulator på Dagsrevyen 27.februar 2024: Dagsrevyen - NRK TV 

Sist oppdatert 24.06.2025