CallerSim
RAKOS, AMK-sentralene i Helse Vest, SKLLS AS, NKLM (Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin), NFR (Norsk førstehjelpsråd), Røde Kors og Trygg Trafikk, samarbeider om å utvikle CallerSim – en app hvor man kan trene på å kontakte medisinsk nødmeldetjeneste

CallerSim prosjektet
RAKOS, AMK-sentralene i Helse Vest, SKLLS AS, NKLM (Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin), NFR (Norsk førstehjelpsråd), Røde Kors og Trygg Trafikk, samarbeider om å utvikle CallerSim – en app hvor man kan trene på å kontakte medisinsk nødmeldetjeneste.
Bakgrunnen for prosjektet er bl.a. en Norstat-undersøkelse fra 2020, som viser at én av tre i Norge nøler med å ringe 113 i akutte situasjoner. Dette kan ha alvorlige konsekvenser. Ved å tilby en realistisk treningsarena, ønsker vi å senke terskelen for å be om hjelp – og på sikt redde liv.
Per i dag finnes det ingen metode for befolkningen å trene på nødsamtaler. Mange synes det er vanskelig å vite forskjellen på når man bør ringe legevakten, og når situasjonen krever at man ringer 113. I tradisjonell førstehjelpsundervisning har en hoppet over samtalen med 113 – og trent uten veiledning og hjelp fra AMK.
CallerSim skal i første omgang rettes mot barn og unge, og er planlagt brukt som en del av førstehjelpundervisning i skoler og kjøreskoler. I appen kan brukeren ringe 113 og møte en virtuell AMK-operatør som stiller spørsmål og gir veiledning slik det ville foregått i en ekte nødsamtale. Dette gir brukeren mulighet til å trene i en trygg og konsekvensfri setting. Vi ønsker å bidra til økt trygghet i akutte situasjoner samt å styrke barn og unges forståelse for medisinsk nødmeldetjeneste.
Appen simulerer en samtale med 113, og har som mål å:
- Øke befolkningens trygghet i akutte situasjoner
- Forbedre samhandlingen mellom innringer og nødetater
- Øke forståelsen for når og hvordan man skal kontakte legevakt vs. 113
- Øke befolkningens førstehjelpskompetanse
Dette kan i akutte situasjoner – hvor hvert sekund teller – bidra til å redde liv.