Modulbeskrivelse
Debriefing
Hva skjer etter en simulering? Denne modulen gir en dypere innføring i debriefing som metode.
Utarbeidet for fasilitatorer med noe erfaring. Kan gjennomføres som én dag eller deles opp.
Tittel |
Debriefing |
Anbefalt varighet |
Beskriver program for en hel dag, kan deles i flere, mindre elementer |
Anbefalt antall deltakere
|
Avhenger av størrelse på kursstab |
Målgruppe |
Fasilitatorer på grunnleggende nivå med noe erfaring i å lede simuleringsbaserte læringsaktiviteter |
Anbefalt forkunnskap og erfaring
|
Det anbefales minimum 4-6 fasiliteringer |
Annen overordnet informasjon om modulen |
Hensikten er å inspirere og hjelpe kursstab med faglig innhold og relevant litteratur. Dokumentet er et eksempel på oppbygging av kompetansemodul for debrifings. Kursstab står selv ansvarlig for å utarbeide læringsaktiviteter for å oppnå anbefalte læringsutbytter. Modulen tilrettelegges for den enkelte regions behov. Program og innhold bør utarbeides i tråd med en modell for didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering. Det anbefales å bruke deltakeraktive metoder eks. praktisk trening og gruppearbeid. |
Læringsutbytter
Læringsutbytte beskriver kunnskapen og/eller ferdighetene deltakerne skal ha etter å ha deltatt på modulen. |
Kunnskap
1. Deltakerne tilegner seg utdypende kunnskap om betydningen av å etablere et trygt læringsmiljø/ psykologisk trygghet 2. Deltakerne tilegner seg utdypende kunnskap om ulike typer spørsmål som kan stimulere til gode refleksjoner 3. Deltakerne tilegner seg utdypende kunnskap om ulike pedagogiske perspektiver som ligger til grunn for simuleringsbasert læring Ferdigheter4. Deltakerne kan anvende konkrete aktiviteter for å etablere og forsterke et trygt læringsmiljø 5. Deltakerne kan anvende et bredere utvalg av pedagogisk metode for best mulig læringsutbytte, f. eks demonstrasjon, veiledning og undervisning 6. Deltakerne kan anvende ulike spørreteknikker for en dypere refleksjonsbasert debrief 7. Deltakerne kan anvende ulike pedagogiske teknikker/ virkemidler for å stimulere til refleksjon Generell kompetanse8. Deltakerne kan fremstå som gode rollemodeller og er i stand til å skape positivt og trygt læringsmiljø 9. Deltakerne kan ta ansvar for å adresse bevarings- og forbedringsområder på en respektfull måte 10. Deltakerne kan bruke deltageraktive læringsmetoder for å bringe teori og praksis sammen, og dermed oppnå beste praksis |
Introduksjon |
Hensikt: Skape psykologisk trygghet i en gruppe Mål: Bli kjent, avklare forventninger og bli bevisstgjort betydningen av psykologisk trygghet som basis for læring Forslag til pedagogisk aktivitet: Presentasjon, interaktiv øvelse og dialog Bidrar til læringsutbytte 1, 4 og 8 |
Spørreteknikker- en kort innføring |
Hensikt: En innføring i ulike spørreteknikker Mål: Deltakerne blir kjent med ulike spørsmål som åpner for utdypende refleksjon Forslag til pedagogisk aktivitet: Forelesning og øvelser Forslag til ressurs; Begrepsordboka, www.Interregsim.no Bidrar til læringsutbytte: 2, 6, 9 |
Co-fasilitering |
Hensikt: Bli kjent med hvilke muligheter co- fasilitering innebærer Mål: Se hvordan to fasilitatorer kan samarbeide på en god måte og hvordan tilrettelegge for dette Forslag til pedagogisk aktivitet: Erfaringsutveksling og praktiske øvelser Bidrar til læringsutbytte: 3, 5, 7, 8-10 |
Debriefing |
Hensikt: Deltakerne får en bredere handlingskompetanse til å gjennomføre en debriefing Mål: Deltakerne blir kjent med ulike handlingsalternativer og en økt trygghet i å lede en debriefing Forslag til pedagogisk aktivitet: Teori ut fra hva kursstab anser som hensiktsmessig og relevant Erfaringsutveksling i små grupper. Deltakerne får reflektert og diskutert ulike problemstillinger i en debriefing. Workshop med ulike utfordringer som kan forekomme i en debriefing. Deltakerne får debriefe i grupper og det anbefales en refleksjon/diskusjon i etterkant. Forslag til ressurs; Tilbakemelding til fasilitator, www.regsimvest.no Bidrar til læringsutbytte: 3, 5- 10 |
Bruk av markør og observatør i debriefing |
Hensikt: Deltakerne blir kjent med hvilken ressurs markør og observatør er i en debriefing Mål: Deltakerne er bevisst hvordan markør og observatør forberedes i sin rolle og når og hvordan de inviteres inn i debriefingen Forslag til pedagogisk aktivitet: Teori ut fra hva kursstab anser som hensiktsmessig og relevant Erfaringsutveksling med søkelys på bruk av markør og observatør på en hensiktsmessig måte i en debriefing. Bidrar til læringsutbytte: 1, 5-10 |
Avslutning |
Hensikt: Oppsummering Mål: Se anvendelse og relevans til egen fasilitering |
Anbefalt fordypningslitteratur for kursstab |
Lackie, Kelly et al (2023) Creating psychological safety in interprofessional simulation for health professional learners: a scoping review of the barriers and enablers, Journal of Interprofessional Care. Vol 37, no 2, 187-202 http://doi.org/10.1080/13561820.2022.2052269Kolbe M, et al. (2020).
Michaela Kolbe et al (2016) How to debrief teamwork interactions: using circular questions to explore and change team interaction patterns, Advances in Simulation, 1:29. https://advancesinsimulation.biomedcentral.com/articles/10.1186/s41077-016-0029-7
Prashant Kumar et al (2021) Is interprofessional co-debriefing necessary for effective interprofessional learning within simulation-based education? International Journal of Healthcare Simulation, Vol.1, no.1. https://www.ijohs.com/article/doi/10.54531/INRX6536
Decker, Sharon et al (2021) Healthcare SimulationStandards of Best PracticeTM The Debriefing Process, Clinical Simulation in Nursing, 58, 33- 39. https://www.nursingsimulation.org/article/S1876-1399(21)00098-0/fulltex
Duff, Jonathan P et al (2024) Debriefing Methods for Simulation in Healthcare, A Systematic Review, Sim Healthcare 19:S112–S121 DOI: 10.1097/SIH.0000000000000765
Rudolph, JW., Simon, R., Rivard, P, Dufresne, RL. & Raemer, DB. (2007) «Debriefing with Good Judgment: Combining Rigorous Feeedback with Genuine Inquiry»; Anesthesiology Clin. Debriefing with good judgment: combining rigorous feedback with genuine inquiry - PubMed
Grant, V. J., Robinson, T., Eppic, W. & Cheng, A. (2018). “Difficult debriefing situations: A toolbox for simulation educators ”. Medical Teacher. 40 (7), 703- 712 Difficult debriefing situations: A toolbox for simulation educators - PubMed
|