Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Modulbeskrivelse

Debriefing

Hva skjer etter en simulering? Denne modulen gir en dypere innføring i debriefing som metode.

Utarbeidet for fasilitatorer med noe erfaring. Kan gjennomføres som én dag eller deles opp.

1.1. Om modulen

Tittel

Debriefing

Anbefalt varighet

Beskriver program for en hel dag, kan deles i flere, mindre elementer

Anbefalt antall deltakere

 

Avhenger av størrelse på kursstab

Målgruppe

Fasilitatorer på grunnleggende nivå med noe erfaring i å lede simuleringsbaserte læringsaktiviteter

Anbefalt forkunnskap og erfaring

 

Det anbefales minimum 4-6 fasiliteringer

Annen overordnet informasjon om modulen

Hensikten er å inspirere og hjelpe kursstab med faglig innhold og relevant litteratur.

Dokumentet er et eksempel på oppbygging av kompetansemodul for debrifings. Kursstab står selv ansvarlig for å utarbeide læringsaktiviteter for å oppnå anbefalte læringsutbytter. Modulen tilrettelegges for den enkelte regions behov.

Program og innhold bør utarbeides i tråd med en modell for didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering. Det anbefales å bruke deltakeraktive metoder eks. praktisk trening og gruppearbeid.

1.2. Læringsutbytter

Læringsutbytter

 

Læringsutbytte beskriver kunnskapen og/eller ferdighetene deltakerne skal ha etter å ha deltatt på modulen.
Se mer informasjon her:
Læringsutbyttebeskrivelse

Kunnskap

 

1. Deltakerne tilegner seg utdypende kunnskap om betydningen av å etablere et trygt læringsmiljø/ psykologisk trygghet

2. Deltakerne tilegner seg utdypende kunnskap om ulike typer spørsmål som kan stimulere til gode refleksjoner

3. Deltakerne tilegner seg utdypende kunnskap om ulike pedagogiske perspektiver som ligger til grunn for simuleringsbasert læring

Ferdigheter

4. Deltakerne kan anvende konkrete aktiviteter for å etablere og forsterke et trygt læringsmiljø

5. Deltakerne kan anvende et bredere utvalg av pedagogisk metode for best mulig læringsutbytte, f. eks demonstrasjon, veiledning og undervisning

6. Deltakerne kan anvende ulike spørreteknikker for en dypere refleksjonsbasert debrief

7. Deltakerne kan anvende ulike pedagogiske teknikker/ virkemidler for å stimulere til refleksjon

Generell kompetanse

8. Deltakerne kan fremstå som gode rollemodeller og er i stand til å skape positivt og trygt læringsmiljø

9. Deltakerne kan ta ansvar for å adresse bevarings- og forbedringsområder på en respektfull måte

10. Deltakerne kan bruke deltageraktive læringsmetoder for å bringe teori og praksis sammen, og dermed oppnå beste praksis

1.3. Forslag til faglig innhold

Introduksjon

Hensikt: Skape psykologisk trygghet i en gruppe

Mål: Bli kjent, avklare forventninger og bli bevisstgjort betydningen av psykologisk trygghet som basis for læring

Forslag til pedagogisk aktivitet: Presentasjon, interaktiv øvelse og dialog

Bidrar til læringsutbytte 1, 4 og 8

Spørreteknikker-

en kort innføring

Hensikt: En innføring i ulike spørreteknikker

Mål: Deltakerne blir kjent med ulike spørsmål som åpner for utdypende refleksjon

Forslag til pedagogisk aktivitet: Forelesning og øvelser

Forslag til ressurs; Begrepsordboka, www.Interregsim.no

Bidrar til læringsutbytte: 2, 6, 9

Co-fasilitering

Hensikt: Bli kjent med hvilke muligheter co- fasilitering innebærer

Mål: Se hvordan to fasilitatorer kan samarbeide på en god måte og hvordan tilrettelegge for dette

Forslag til pedagogisk aktivitet: Erfaringsutveksling og praktiske øvelser

Bidrar til læringsutbytte: 3, 5, 7, 8-10

Debriefing

Hensikt: Deltakerne får en bredere handlingskompetanse til å gjennomføre en debriefing

Mål: Deltakerne blir kjent med ulike handlingsalternativer og en økt trygghet i å lede en debriefing

Forslag til pedagogisk aktivitet: Teori ut fra hva kursstab anser som hensiktsmessig og relevant

Erfaringsutveksling i små grupper. Deltakerne får reflektert og diskutert ulike problemstillinger i en debriefing.

Workshop med ulike utfordringer som kan forekomme i en debriefing. Deltakerne får debriefe i grupper og det anbefales en refleksjon/diskusjon i etterkant.

Forslag til ressurs; Tilbakemelding til fasilitator, www.regsimvest.no

Bidrar til læringsutbytte: 3, 5- 10

Bruk av markør og observatør i debriefing

Hensikt: Deltakerne blir kjent med hvilken ressurs markør og observatør er i en debriefing

Mål: Deltakerne er bevisst hvordan markør og observatør forberedes i sin rolle og når og hvordan de inviteres inn i debriefingen

Forslag til pedagogisk aktivitet: Teori ut fra hva kursstab anser som hensiktsmessig og relevant

Erfaringsutveksling med søkelys på bruk av markør og observatør på en hensiktsmessig måte i en debriefing.

Bidrar til læringsutbytte: 1, 5-10

 

Avslutning

Hensikt: Oppsummering

Mål: Se anvendelse og relevans til egen fasilitering

1.4 Referanser

Anbefalt fordypningslitteratur

for kursstab

 

Lackie, Kelly et al (2023) Creating psychological safety in interprofessional simulation for health professional learners: a scoping review of the barriers and enablers, Journal of Interprofessional Care. Vol 37, no 2, 187-202

http://doi.org/10.1080/13561820.2022.2052269Kolbe M, et al. (2020).

 

Michaela Kolbe et al (2016) How to debrief teamwork interactions: using circular questions to explore and change team interaction patterns, Advances in Simulation, 1:29.

https://advancesinsimulation.biomedcentral.com/articles/10.1186/s41077-016-0029-7

 

Prashant Kumar et al (2021) Is interprofessional co-debriefing necessary for effective interprofessional learning within simulation-based education? International Journal of Healthcare Simulation, Vol.1, no.1.

https://www.ijohs.com/article/doi/10.54531/INRX6536

 

Decker, Sharon et al (2021) Healthcare SimulationStandards of Best PracticeTM

The Debriefing Process, Clinical Simulation in Nursing, 58, 33- 39.

https://www.nursingsimulation.org/article/S1876-1399(21)00098-0/fulltex

 

Duff, Jonathan P et al (2024) Debriefing Methods for Simulation in Healthcare, A Systematic Review, Sim Healthcare 19:S112–S121

DOI: 10.1097/SIH.0000000000000765

 

Rudolph, JW., Simon, R., Rivard, P, Dufresne, RL. & Raemer, DB. (2007)  «Debriefing with Good Judgment: Combining Rigorous Feeedback with Genuine Inquiry»; Anesthesiology Clin.

Debriefing with good judgment: combining rigorous feedback with genuine inquiry - PubMed

 

Grant, V. J., Robinson, T., Eppic, W. & Cheng, A. (2018). “Difficult debriefing situations: A toolbox for simulation educators ”. Medical Teacher. 40 (7), 703- 712

Difficult debriefing situations: A toolbox for simulation educators - PubMed

 

 

 

 

 

 

Sist oppdatert 24.09.2025