Behandling

Utskrapning etter spontan abort (revisio)

Vanligvis brukes medisiner for å tømme livmoren for rester av graviditet. Hvis dette ikke lykkes, er kirurgisk tømming av rester etter graviditet aktuelt.

Før

Gynekologen undersøker deg og det blir utført en vaginal ultralyd. Deretter tar du blodprøver.

En sykepleier tar deg med til rommet ditt, og du vil få satt Cytotectabletter opp i skjeden. Cytotec setter i gang en modningsprosess i livmor.

Det er viktig at du følger instruksjonene om hvordan du skal komme godt forberedt til sykehuset. Dersom du ikke følger regler om faste og røyking, kan du risikere at vi må utsette operasjonen.

Faste

Før operasjonen må du faste. Det betyr at du ikke kan spise, drikke, tygge tyggegummi/drops, snuse eller røyke. Magesekken må være tom for at ikke mat eller væske skal komme over i lungene under narkosen.

Du skal ikke spise fast føde eller drikke melk i 6 timer før operasjonen. Du kan gjerne drikke klare væsker (vann, saft, juice uten fruktkjøtt, brus, te, kaffe uten melk/fløte) inntil 2 timer før planlagt operasjon. Unngå røyk, snus, tyggegummi og sukkertøy i 2 timer før operasjonen. Inntil 1 time før operasjonen kan du svelge medisiner med et glass vann (maks. 150 ml).

Ved spesielle inngrep kan det være andre rutiner som gjelder. Dette blir du orientert om på sykehuset før operasjonen.

Hygiene

Om mulig bør du dusje. Fjern smykker, ringer og lignende.

Under

Vanligvis blir inngrepet utført i en kortvarig narkose, ved hjelp av et lite sug som tømmer livmorhulen.

Etter

Du kommer raskt tilbake til avdelingen. Du kan spise og drikke så fort du er i form til det. Som regel kan du reise hjem igjen samme dag.

De to første ukene kan det være litt varierende blødning og utflod fra skjeden.  På grunn av infeksjonsfare bør du unngå karbad/basseng, ikke bruk tampong eller ha samleie i en ukes tid etter at blødningen har stoppet.

En sjelden gang kan det oppstå infeksjon i livmoren etter inngrepet.  Da vil du få feber, smerter og småblødninger. I så fall bør du undersøkes og eventuelt behandles.

Instrumentene som brukes under inngrepet kan medføre hull i livmorveggen. Du blir da ofte innlagt til observasjon til neste dag.

Kraftig blødning etter inngrepet kan forekomme, men dette kan oftest behandles med medisiner.

Sydbygget Kvinneklinikken

Kontakt Kvinneklinikken

Sydbygget

Gerd Ragna Bloch Thorsens gate 8, 4011 Stavanger

Parkeringshus
Parkeringshuset ligger under St. Svithun Hotell, og har 349 parkeringsplasser. Disse er forbeholdt besøkende til Stavanger universitetssjukehus og hotellet.

Korttidsparkering
Det er mulighet for korttidsparkering ved hovedinngangen (max 15 min). ​

Parkering for bevegelseshemmede
Utenfor hovedinngangen (inngang 1) er det fire parkeringsplasser som er forbeholdt bevegelseshemmede.

​Parkering for langtidspårørende
Pårørende må betale full parkeringsavgift de tre første døgnene, deretter vil du kunne å kjøpe parkeringstillatelse til redusert pris.

Ladestasjon for el-bil
Besøkende med el-bil parkerer i parkeringshuset under pasienthotellet, og betaler​ som vanlige gjester.

Les mer om parkering på sus.no/parkering

​Det er flere busstopp langs med sykehusets område, både i Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate, Fylkeslege Ebbells gate og Ullandhaugveien.
Ved hovedinngangen, inngang 2, inngang 6 og i hovedinngangen ved Psykiatrisk divisjon står det sanntidsskjermer der du kan se når bussene kommer og går.

​Våland
Nærmeste togstasjon er Paradis stasjon. Denne ligger om lag én kilometer fra hovedbygget.

Se Kolumbus eller nettbuss for ruter og rutetider.

Praktisk informasjon

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.

​Vi legger til rette for at partner/ledsager kan være med den gravide/fødende. H​er finner du informasjon om hvilke tiltak som gjelder på poliklinikk, under fødsel (for eksempel keisersnitt) - og ved barselavdelingen og barselhotellet.

Dersom du ønsker å snakke med noen om hvordan du best kan håndtere dine helseutfordringer, tilbyr våre veiledere mulighet for samtale på telefon. Vi er også tilgjengelige for pårørende og foresatte.​

Kostnader

Samtalen er gratis.