Visuelle guider for avdeling for radiologi ved Stavanger universitetssjukehus

Et såkornprosjekt i forbindelse med Regional forbedringsutdanning i Helse Vest, kull 7.

Hvordan kan din avdeling tilrettelegge for pasienter med kognitiv funksjonsvariasjon? 

Hvordan kan en pasient med kognitiv funksjonsvariasjon bruke en visuell guide?

Tilretteleggingen for denne pasientgruppen er i dag utilstrekkelig, både innen helsevesenet og i samfunnet generelt. Vår avdeling ønsker å endre dette ved å tilby bedre støtte og omsorg for pasienter med variabel kognitiv funksjon.

Disse pasientene har en annen måte å ta inn og bearbeide informasjon på, og de har ofte større behov for forutsigbarhet. Innkallingsbrev fra vår avdeling har et eget avsnitt med informasjon, samt en lenke til guidene våre.

Gjennom denne lenken kan pasientene finne den visuelle guiden som er relevant for deres oppmøtested. I guiden vil de finne nyttig informasjon samlet på ett sted. 

Pasienter med ulike varige eller midlertidige tilstander kan ha stor nytte av visuelle guider på forskjellige måter. Her er noen eksempler:

 

Eksempel 1

Knut er 8 år, har ADHD og har vansker med å regulere følelser. Han gruer seg til timen og er redd for de store røntgenapparatene. Det blir en stor påkjenning for han å møte til time. Far som skal følge Knut, gruer seg også.

Ved hjelp av en visuell guide kan Knut og far se på bildene sammen. De kan lese om at røntgenapparatene lager en summelyd når bildene blir tatt, og at det er en radiograf som tar bildene. Guiden gir både Knut og far forutsigbarhet, slik at de begge kan føle seg motivert og trygg når de kommer til timen.

 

Eksempel 2

May er autist og føler på sterk uro i møte med nye omgivelser og fremmede situasjoner. Hun kan bli overstimulert av for mange inntrykk, noe som kan føre til en meltdown.

En visuell guide kan hjelpe May til å bli kjent med omgivelsene på røntgenavdelingen, allerede i forkant av timen. Bilder og tekst viser hva hun kan møte av inntrykk, slik at May kan planlegge hvordan det er best for henne å skjerme seg. 

 

Eksempel 3

Eva har sosial angst og dysleksi. Hun synes det er vanskelig å lese kart og ta inn skriftlig informasjon. Hun er også sensitiv for støy. 

Eva kan bruke guiden som et kart ved å sammenligne bildene med det hun ser foran seg. Dette hjelper henne til å finne veien uten å måtte spørre om hjelp. I guiden kan hun også lese at det kan være litt støy i ventesonene. Dette hjelper henne til å ta forhåndsregler slik at hun får kontroll over situasjonen og hun er mer motivert og klar for å gjennomføre timen sin.

 

Fellestrekk

Fellestrekkene ved disse pasientene er at alle tar inn og prosesserer informasjon på ulik måte, og bruk av visuelle guider gir dem muligheten til å forberede seg på sine egne premisser. Dette er med på å fremme mestring og verdighet.

 

Hvordan jobbet vi med prosjektet?

For å få sikre fremdrift og resultater på prosjektet, deltok jeg på Helse Vest sin opplæring i forbedringsmetodikk. 

For å kvalitetsikre innholdet var det et bevisst valg at prosjektgruppen hadde nevrodivergens representert, slik at den hadde direkte erfaring med problemstillingen. I tillegg rekrutterte vi en brukergruppe med nødvendig erfaringskompetanse som gikk gjennom tekst- og bildematerialet vi produserte.

Figurer som diskuterer

Illustrasjon: Nanna Knutsen Løland

Kvalitetssikring er nødvendig for at guidene skal være nyttige for målgruppen.

Hva har vi oppnådd?

Vi har utviklet og implementert visuelle guider som nå er lett tilgjengelige både på våre nettsider og i innkallingsbrevene som sendes ut til pasientene. Disse guidene er ikke bare informative, men også brukervennlige.

Guidene er tilgjengelige på flere språk. Dette tiltaket har vært avgjørende for å sikre at alle pasienter, uavhengig av språkferdigheter, kan dra nytte av våre visuellel guider.

I tillegg til fordelene for pasientene har arbeidet med denne problemstillingen også ført til en økning i kunnskapsnivået om denne pasientgruppen blant de ansatte på avdelingen. 

Avdelinger fra andre sykehus og helseinstitusjoner har vist interesse for prosjektet vårt. Vi er glade for at vårt arbeid kan fungere som en inspirasjon og modell for andre, og dermed heve standarden for pasientinformasjon og omsorg. 

 

Hva er veien videre?

Prosjektgruppen har som mål å fortsette sitt arbeid med å fremme tilrettelegging for pasienter som har kognitiv funksjonsvariasjon. Dette er en viktig del av helsetjenesten, og vi ønsker å skape en bevissthet om behovene til denne pasientgruppen. Gjennom vår innsats håper vi å inspirere andre deler av helsevesenet til å inkludere og tilrettelegge for disse pasientene på en bedre måte. 

Vårt langsiktige mål er at tilrettelegging for pasienter med kognitive funksjonsvariasjon skal bli en naturlig del av helsevesenets tilnærming, på lik linje med de tiltakene som allerede er innført for pasienter med fysiske funksjonsnedsettelser. Vi ønsker at retningslinjer og standarder for tilrettelegging skal omfatte både fysiske og kognitive aspekter, slik at alle pasienter får den støtten de trenger for å ivareta sin helse og livskvalitet. 

Vi stolte av hva vi har oppnådd så langt, men vi er også bevisste på at arbeid med forbedring og tilpasning av tilrettelegging er en kontinuerlig prosess.

Tegning av person som opplever trygghet og mestring ved hjelp av visuelle guider. Dette er illustrert ved at pasienten går sammen med en figur som representerer de visuelle guidene.

Illustrasjon: Nanna Knutsen Løland

Visuelle guider fremmer mestring og verdighet.

Gunhild Knutsen

Radiograf og prosjektleder

gunhild.knutsen@sus.no
Sist oppdatert 20.11.2024