Intensivavdelingen

Avdelingen består av tre poster: Intensiv 2M, postoperativ 1G og postoperativ 2 øst. I tillegg disponerer 2M ett rom for luftsmitte og to rom for vanlig isolering på 2I. Avdelingens ansatte er i hovedsak spesialutdannet personell som intensiv- og anestesileger og intensivsykepleiere. Vi har også hjelpepleiere og autoriserte sykepleiere.

Kontakt

Telefon

Intensiv 2M

51 51 91 38

Postoperativ 1G

51 51 91 42

Postoperativ 1G, ansvarshavende sykepleier

97 18 90 54

Postoperativ 2 øst

51 51 82 63

Postadresse

Postboks 8100, 4068 Stavanger

Slik finner du fram

Oppmøtested

2M: MOBA-bygget, bruk inngang 3 og ta trapper eller heis opp til 2. etasje.

Postoperativ 1G: Sydbygget, 1. etasje, bruk hovedinngangen.

Postoperativ 2 øst: Østbygget, 2. etasje, bruk inngang 5.

Stort, hvitt murbygg.

MOBA

Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate 4, 4011 Stavanger

Sydbygget

Gerd Ragna Bloch Thorsens gate 8, 4011 Stavanger

Betongbygg med skyvedør. Foto.

Østbygget

Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate 8, 4011 Stavanger

De tre første døgnene betales full pris for parkering. Deretter kan du be om rekvisisjon hos oss, som gjør det mulig å kjøpe 1-ukes parkeringskort til 350 kr. Parkeringstillatelse kan kjøpes i sykehusets informasjon i foajeen ved hovedinngangen.

Les mer om parkering på SUS her

 

Praktisk informasjon

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.

​Som pasient får du matservering på avdelingen du ligger på. Ligger du på pasienthotellet servere vi måltidene i hotellets restaurant rett ved hovedinngangen. I tillegg kan du kjøpe alt fra dagens middag til småretter, bakvarer og kioskvarer på sykehuset. Kiosken Lyst har døgnåpent og har det meste av det du trenger når du er på sykehuset.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​Matservering på avdelingen

Det blir servert frokost, tidlig middag, kvelds og senkvelds på avdelingene. Serveringstidene er satt innenfor faste tidsrammer, og menyen varierer fra uke til uke. Matserveringen gjelder innlagte pasienter. Pårørende og besøk​ende kan benytte kantinen, kiosken eller kafèen​​​. Kjøkkenet tilbyr tilrettelagt kost i henhold til matintoleranser og allergier samt halal- og vegetarhensyn. Kjøkkenet har også en barnemeny.

Flere avdelinger tilbyr matservering i dagligstuen, med buffét-servering. Hvis du av helsemessige grunner ikke kan komme til dagligstuen, får du servert maten på rommet.

Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Kantinen Mattorget

På Mattorget kan du kjøpe varm mat, bakevarer, kaker, pålegg, frukt og drikke. Kantinen har også en variert og innholdsrik salatbar. Kantinen er åpen for alle medarbeidere, pasienter, pårørende og gjester. Du kan betale med både kort og kontant.

Mandag - fredag: 08.30 - 16.30
Lørdag: 10.00 - 16.00
Søndag og helligdager: 11.00 - 16.00 ​

Ved Klinikk psykisk helsevern på Våland kan du kjøpe lunsj på Café Latte(r). De selger påsmurt, varme måltider og har salatbar. Café Latte(r) har åpent hverdager 10.00 - 13.50​.

Kiosken Lyst

Kiosken LYST har et godt utvalg av drikker, påsmurte brødvarer og varmretter. I tillegg selger de små gaver, frimerker og telekort, egenpleieprodukter, bøker, blader og blomster. Butikken er åpen hele døgnet.

Snacksautomater

På sykehuset har vi automater der du kan kjøpe drikke og enkle matvarer hele døgnet.​​

​Informasjon om noens helse og pasientforhold er strengt privat. Du må derfor ikke legge ut informasjon om andres helse eller andres pasientstatus. Ikke del bilder eller video av andre enn deg selv uten tillatelse – det gjelder både pasienten, medpasienter og ansatte.

​En av dine nærmeste er kritisk syk eller skadet. For de fleste er dette en ny erfaring, og reaksjonene man får varierer fra person til person.

Den første reaksjonen er ofte sjokk. Gradvis kan andre reaksjoner komme. Gråt, fortvilelse, sinne, lettelse og håp er normale reaksjoner. Følelsene vil svinge. Det kan være lett å glemme eller vanskelig å konsentrere seg. Ikke vær redd for å gjenta spørsmål eller få repetert forklaringer.

Det hjelper å sette ord på det du går gjennom. Noen pasienter ligger i avdelingen over lengre tid. Da er det viktig at du tenker på deg selv og dine behov for hvile og avkobling. Benytt også familie og venner, og forsøk å støtte og avlaste hverandre hvis dere er flere pårørende sammen.

Som pårørende til en kritisk syk pasient har du flere roller. Du er også en viktig støttespiller for pasienten både under intensivoppholdet og i tiden etterpå. I løpet av intensivoppholdet kan du trøste, berolige og orientere pasienten. Du er pasientens «talsmann» som kan gi oss nyttige opplysninger om pasienten, om tidligere helsetilstand, interesser og ønsker, og du kan hjelpe oss å tolke pasientens ønsker og følelser.

Har du som pårørende behov for sykemelding ber vi deg ta kontakt med din lege.

Informasjon fra intensivavdelingen

    Tilbake til hverdagen etter intensivbehandling

    Intensivpasienter har ofte en lang rekonvalesenstid før livet normaliserer seg igjen. Dette kan også være en krevende tid for pasientens nærmeste.
    Les mer om hverdagen etter intensivbehandling
    Intensivsykepleier som behandler pasient. Foto.

    Back to daily life after intensive care

    This pamphlet is meant to help you and your loved ones. It contains information and guidance on problems or concerns you may have after transferring out of intensive care or after leaving the hospital.
    ​Information in english (pdf)
    Intensivsykepleier som behandler pasient. Foto.

    Powrot do codziennosci po intensywnym leczeniu

    Ta broszurka jest przeznaczona dla Ciebie, jako pomoc dla Ciebie i Twoich najblizszych. Ksiazeczka zawiera informacje oraz przewodnik po problemach lub obawach jakie moga sie pojawic po opuszczeniu oddzialu intensywnej tarapii lub po wypisaniu ze szpitala.
    Ponizej wersa po polsku (polsk pdf)
    Intensivsykepleier som behandler pasient. Foto.