Helsefelleskapet - utviklingsplan
Akuttmottak
Akuttmottaket behandler pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp, enten i form av en vurdering eller innleggelse. De fleste faggruppene i sykehuset har pasientforløp gjennom akuttmottaket. Akuttmottaket er en del av regionens akuttmedisinske beredskap, og jobber sammen med legevakter, prehospital tjeneste og resten av sykehuset for at pasientene får oppleve en sammenhengende og sømløs helsetjeneste med høy kvalitet.
Konkrete mål
-
Effektive pasientforløp
-
Riktig kompetanse til rett tid
-
Økt pasienttilfredshet
Tiltak for å nå målene
Akuttmottak har over tid vært gjenstand for utvikling og forbedring. Helse Stavanger har jobbet med å styrke tilgjengelig kompetanse i akuttmottak for alle profesjoner. Sykepleietjenesten har utviklet en trinnvis kompetansemodell som beskriver opplæring og nødvendig kompetanse for å inneha ulike ansvarsområder i avdelingen. Målrettet satsing på kompetanseheving, god rekruttering og tiltak for å beholde etablert kompetanse over tid skal videreføres.
Det er også tilført medisinskfaglig ledelse ved å ansette avdelingsoverleger med spesialitet i akutt- og mottaksmedisin. Det er et uttalt mål å sikre at pasienten får tidlig vurdering av lege med riktig kompetanse og erfaring. Kompetansen som ligger i ny legespesialitet akutt- og mottaksmedisin må brukes i tett samarbeid med etablerte fagsøyler, for å gi synergieffekter i form av økt pasientsikkerhet og effektiv bruk av spesialkompetanse.
Videreutvikling av IKT-verktøy som skal understøtte pasientbehandling, samhandling og sømløse pasientforløp er vesentlig for å nå målene. Dette skjer i dialog mellom klinisk personell og IKT-personell, og med involvering på tvers av tjenestenivåer og enheter.
Indikatorer på måloppnåelse
Nasjonale kvalitetsindikatorer for akuttmottak må videreutvikles. Det er et pågående nasjonalt arbeid med revisjon av veileder for somatiske akuttmottak. Samtidig er det viktig for oss å etablere og følge opp målinger av pasient-/brukertilfredshet og medarbeidertilfredshet.