Sånn vil du merke Alle møter i 2017

Selvbooking av timer på nett, nye innsjekk- og betalingsløsninger for pasienter og innføring av nye retningslinjer for poliklinikkene. Det er mye spennende som skjer på Stavanger universitetssjukehus (SUS) i forbindelse med Alle møter i 2017.

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 18.01.2017
Sist oppdatert 21.02.2017

31421454114_17624bfa0c_k.jpg

På endokrinologisk poliklinikk er de i full gang med forberedelser til at utvalgte pasienter hos dem får tilgang til å ombooke sine egne timer på nett i slutten av februar. Fra venstre står avdelingssykepleier Jorunn Kristin Rygg Tronerud sammen med legesekretær Brit Marie Hermansen.

– Vi ser fram til et nytt Alle møter-år. Det er mye spennende som pågår, og vi jobber hele veien med å finne løsninger som kommer til gode for både pasienter og medarbeidere, sier Anne Tronslin, prosjektleder for programmet Alle møter på SUS.

Alle møter er et Helse Vest-program som skal korte ned ventetiden, bedre planleggingen og få flere til å møte til timene sine på sykehuset.

Pasienter får booke om timene sine selv

Allerede i februar 2017 skal det være pilot på SUS der pasientene kan ombestille sykehustimene sine selv. Det skal de kunne gjøre ved å logge seg inn på helsenorge.no. Det er hudavdelingen og endokrinologisk poliklinikk som er først ute med å teste dette.

​– Dette vil forhåpentligvis frigjøre verdifull tid for medarbeiderene våre. Håpet er også at flere pasienter vil møte opp til timene sine når de har funnet et tidspunkt som passer for dem. I tillegg ser vi på om det fører til færre rebookinger, fortsetter Tronslin.

Det langsiktige målet er at pasienter ikke bare skal kunne endre på en eksisterende time som de har fått utdelt, men bestille timene sine på nett selv.

Nye innsjekkings- og betalingsløsninger

Med "Vel møtt"-prosjektet skal pasientene og pårørende kjenne seg mer velkommen og ivaretatt, og pasientflyten skal gå enklere. Høsten 2017 kan de første nye innsjekk- og betalingsløsningene være på plass i pilot (prøveperiode) på SUS.

​– Pasientene skal kunne finne enklere fram på sykehuset, og det bidrar igjen til bedre pasientflyt og bruk av ressursene. Det blir en god forberedelse til vi skal flytte til nytt sykehus på Ullandhaug, sier Tronslin.

31959513851_add7396117_k.jpg

Alle møters prosjektgruppe: Randi Bye, Nina Nysted, Wenche Norgaard, Anne Tronslin, Mirjam Klingenberg, Solgunn Haddeland, Siri Haugland og Magny Skrettingland. Ikke tilstede: Dan Tore Falnes.

• Avansert oppgaveplanlegging-prosjektet med dag til dag-styring i GAT-DIPS, er planlagt ferdig våren 2017. Psykiatrien er i innspurten nå, og etter det vil de aller fleste avdelingene på SUS være oppe og gå.
  • "Åpen linje"-piloten, der kundesenteret tar telefonen for ni poliklinikker på SUS, fortsetter ut april 2017. Dette gjør at flere pasienter og pårørende, som ringer inn til SUS, får svar.
  • Retningslinjene «bedre planlegging og gjennomføring av poliklinikk» innføres på alle poliklinikker i 2017.
  • Nå kan pasienter se utvalgte journalnotat på nett ved å logge seg inn på helsenorge.no. I 2017 jobbes det videre med mer funksjonalitet - og det er planlagt at tilgangsloggen blir synlig for pasientene.

• ​Ringelister - ringer og sender SMS til pasienter. Forutsetter tilgang til Ringelisten, DIPS, installert Lync og headset for telefoni.
  • helsenorge.no kan pasienter få oversikt over timene sine, sende og motta dialogmeldinger med sykehuset, se utvalgte journaldokument, se innkallingsbrev, bekrefte at de kommer til timen og legge timen i kalenderen.
  • Pasienter får SMS ved første tildelt time og påminning om timer.
  • Avansert oppgaveplanlegging er oppe og går på de fleste avdelingene på SUS.