Nå kan pasienter selv bestille time til blodprøvetaking på SUS

Via en bestillingsløsning på nett kan du som pasient selv bestille time til blodprøve på sykehuset. Merk at du må ha rekvisisjon fra legen din (elektronisk eller på papir) for å kunne ta blodprøve hos oss.

Publisert 01.11.2023
En person som holder en sprøyte

Slik bestiller du time

Gå inn på nettsiden timebestilling.helse-midt.no/Sider/startpasient.aspx., godta vilkår og velg foretak: SUS.

Det er én innlogging for barn og én for voksne: For barn benyttes «Under 11 år», og for voksne «Etter fylte 11 år». Du logger inn med elektronisk ID.

Bestille time for andre

Du kan også bestille time for andre enn deg selv ved å oppgi vedkommendes personnummer og navn. Dette gjør du etter å ha logget inn med elektronisk ID som deg selv. ​

Åpningstider og oppmøtested

Det er mulig å bestille time mellom kl. 7.45 og 14.30 ved poliklinikken. Det er fremdeles mulig å møte opp uten å ha bestilt time på forhånd, men i perioder kan det være en del ventetid.

Møt opp på SUS, inngang 2, ventesone C. Møt opp 15 minutter før timen starter og sitt i ro, slik sikrer vi god kvalitet på blodprøven. Selv om du har bestilt time på forhånd, kan du oppleve å måtte vente litt. ​

Les mer om blodprøvetaking på SUS her.

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon
Slik ser det ut når man logger seg inn i bestillingsløsningen.

Informasjon til fastleger

For primærhelsetjenesten gjelder fremdeles at prøvetaking ved poliklinikken på SUS er for prøver som ikke kan sendes, eller for tilfeller der legekontoret ikke klarer å ta prøvene selv.