Miriam er tidligere landslagskokk og har sølv i kokke-OL. Nå skal hun sørge for kvalitet i hver matbit på SUS

32-åringen har en lang og imponerende CV fra kokkebransjen. Nå har hun tatt på seg rollen som kvalitetsansvarlig i kjøkkenavdelingen på sykehuset.

Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 14.09.2017

En kokk holder opp en fargerik salat som er pakket inn i plast

Miriam Østvik Jenssen har lang fartstid som kokk, og startet i jobben som kvalitetsansvarlig på SUS i midten av august.

Miriam Østvik Jenssen ble i august ansatt som sykehusets nye kvalitetsansvarlige i kjøkkenavdelingen. Hun er bare 32 år gammel, men har allerede en CV som strekker seg lengre enn de fleste. Finnmarkingen tok kokkeskolen i Trondheim, og etter det har ting nærmest gått i ett.

– Jeg startet i oppvasken, og tok egentlig alle jobbene jeg kunne få. Jeg fikk læreplass på Britannia Hotel i Trondheim og flyttet til Stavanger da læretiden var ferdig i 2005. Her tok jeg påbygg og jobbet siden både litt på Tango bar og kjøkken, Clarion Hotel og Gastronomisk Institutt (GI). Jeg fikk commis-plass på GI og jobbet der i ett år, før jeg flyttet til Oslo og fikk jobb på Restaurant Bagatell. Der var jeg i to år, og så jobbet jeg en runde med tv-produksjon for sesong to av «Hellstrøm rydder opp» - det var veldig gøy!

Østvik Jenssen fikk så jobb på restauranten Oscarsgate i Oslo, hvor hun jobbet i to år som souschef før hun i 2011 bosatte seg i Stavanger og begynte på en bachelor i ernæring. Hun var også med på det norske kokkelandslaget i fem år, og tok sammen med dem sølv i kokke-OL i 2012.

– Jeg jobbet også ett år som faglærer på Godalen videregående skole. Etter det gikk det mest i studier. Og så kom kidsa, tvillinger, sommeren 2014 - det ble ganske travelt. Da jeg endelig kom meg ut i jobb igjen, startet jeg med matkasser i Nettmat.no, hvor jeg var i ett år. Og nå er jeg her! smiler hun.

Bak i kulissene

Jobben som kvalitetsansvarlig innebærer en mye større administrativ rolle enn hva Østvik Jenssen har hatt tidligere. Det blir ikke så mye matlaging fremover, nå skal hun bruke mesteparten av tiden på å sørge for at alle systemene rundt produksjon, ansatte og servering er der de skal være, i henhold til lovverket.

– Å være «kvalitetsansvarlig» innebærer i tillegg et ansvar for det generelle kvalitetsarbeidet i avdelingen. Fra høsten av knyttes det også en klinisk ernæringsfysiolog til avdelingen - det er vi veldig glade for. All mat som serveres skal ha de riktige sammensetningene av næringsstoffer, slik at pasientene får i seg det de trenger. Dette er en stor utfordring, siden i motsetning til en restaurant har ikke våre gjester valgt oss selv. Vi serverer syke, ofte underernærte mennesker som av ulike årsaker kan ha dårlig matlyst, sier hun og legger til:

– Produksjonskjøkkenet på Forus gjør en kjempejobb med matproduksjonen, og postvertene ute i somatikken gjør en kjempejobb med sluttilberedningen og serveringen ute på de forskjellige avdelingene. Maten på SUS er allerede veldig bra, og jeg synes det er utrolig spennende å få skulle være med å bidra positivt rundt mat på et sykehus.

Arbeidsdagene skal fordeles cirka 50/50 mellom produksjonskjøkkenet på Forus og sykehuset.

– Det blir så klart ganske uvant for meg ikke å skulle stå så mye på kjøkkenet - jeg er jo veldig glad i å lage mat. Etter hvert kommer jeg nok stå litt i produksjonen selv også, men nå er jeg mer bak i kulissene. Det er en veldig spennende prosess å være med på - jeg er med helt fra maten blir laget på produksjonsskjøkkenet på Forus til den skal på bordene og bli spist av folk på sykehuset.

En kokk står over massive gryter hvor mat produseres til et helt sykehus

Østvik Jenssen fordeler arbeidstiden cirka 50/50 mellom produksjonskjøkkenet på Forus og SUS. Her står hun i de massive grytene på Forus.

Fra tre kolleger til 7500

Østvik Jenssen startet i jobben i midten av august, så alt er fortsatt ganske nytt og det er mye som skal læres.

– Akkurat nå føler jeg bare at jeg graver i et stort berg av ting - jeg har masse møter fremover hvor jeg faktisk skal lære meg alle de tingene som jeg skal gjøre. Men så langt trives jeg veldig bra! Det er en spennende arbeidsplass.

– Hva var det som fristet deg til å søke på jobben?

– Organisasjonens størrelse - den er jo helt gigantisk! Det er litt kult å komme fra et kontor i Nettmat med tre personer, til et sykehus med 7500 mennesker. Jeg synes det er fascinerende å se hvordan en så stor bedrift blir drevet, og å få være en del av det selv. Jeg er veldig glad i god mat, og jeg håper at jeg kan bidra positivt til denne organisasjonen.

– Men du. Hvem lager mest mat hjemme?

– Hehe, det er litt sånn «Schrødingers katt», for jeg har jo laget alle matrettene som ligger oppi matkassene vi får fra Nettmat, men så er det gjerne mannen min som tilbereder den - så hvem har egentlig laget maten? sier hun og smiler lurt.

– Neida, du, den oppgaven der fordeler vi veldig fint oss i mellom. Han er flink, han også!