Forsker Grand Prix: Her er forskerne som skal imponere publikum og dommere

Årets happening i forskningsformidling går av stabelen 26. september. Her er Stavanger universitetssjukehus sine stoltheter under årets Forsker Grand Prix.

Caroline Aspelund. Foto: UiS
Publisert 12.09.2019
Sist oppdatert 01.07.2022

alle.PNG

Miguel Borda (SUS/ UiS): Hva kan vi gjøre for at færre blir demente.

Regelmessig trening bidrar til å beskytte og bygge opp hjernen. Miguel Borda vil finne ut hvorfor det er sånn. Hva skjer egentlig i kroppen – og med hjernen vår – når vi trener? Kan måling av volumet i en muskel i kjeven hjelpe oss å finne svaret? Disse spørsmålene er viktige for både Borda og de 77 000 menneskene som lever med demens i Norge i dag.

Anne Marie Gausel (SUS/UiS): Når bekkensmertene ikke går over.

Halvparten av alle gravide opplever rygg- eller bekkensmerter i svangerskapet. Og selv om de aller fleste blir bra igjen etter fødselen, er det mange kvinner som har smerter og funksjonsnedsettelse i måneder og år etter graviditeten. Anne Marie Gausel vil sette kvinnehelse på agendaen. Hun mener vi mangler kunnskap om forekomst, årsak og behandling av bekkensmerter hos gravide – og kvinner som har født.

Stig Bjønness (UiS/SUS): Fra tvang til snakkeforløp.

Pasienter på sykehus har tradisjonelt vært henvist til en passiv rolle der de må ta imot den behandlingen som fagfolka gir. Men det er i ferd med å endre seg. Pasient og helsepersonell skal nå samarbeide for å finne den beste behandlingen for hver enkelt. Personlige verdier, ønsker og behov skal tas hensyn til. Dette kalles for samvalg. Men hvordan fungerer samvalg i praksis? Og hvordan slår dette ut for ungdom med psykiske lidelser?

Les mer om kandidatene, forskningen deres og de andre deltakerne her.

Dette er FGP

På fire minutter skal de presentere forskningen sin på Stavangeren-scenen – og imponere både publikum og dommerne. Vinneren går videre til den nasjonale finalen i Stavanger 28. september.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2019 – som er en nasjonal festival der alle typer forsknings- og kunnskapsbaserte institusjoner inviteres til å vise fram virksomheten sin for allmennheten.

Mer informasjon om FGP kan du lese her.

Hold av datoene!

Regional finale

Dato: Torsdag 26. september
Sted: Stavangeren

Nasjonal finale

Dato: Lørdag 28. september
Sted: Stavangeren ​

Registrering for dem som ønsker å være publikum.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.