De nye lærlingene er på plass

110 søkte, 26 fikk plass. De nye lærlingene i helsearbeiderfaget har inntatt sykehusets korridorer.

Ulrikke Valvik Mitchell. FOTO: Svein Lunde, SUS.
Publisert 18.08.2017

Fire lærlinger og to ledere smiler og holder rundt hverandre foto .

Lærlingene Lene Braut (f.v.), Lene Thomsen, Stine Ronæss Hansen og Melinda Novoviq sammen med lederne Margrete Eintveit (rød jakke) og Siw Selvær-Pedersen (oppe til høyre).

Forrige uke tok Stavanger universitetssjukehus imot totalt 31 nye lærlinger. 26 av disse utdanner seg innen helsearbeiderfaget, tre av dem innen portørfaget og de siste to innen vekterfaget.

De ferske lærlingene har i løpet av de siste to ukene vært igjennom et tettpakket program som skal forberede dem til de neste to årene i arbeid på SUS. De har fått lære om blant annet taushetsplikt og bruk av sosiale medier, viktigheten av god hygiene og brannsikkerhet.

– Vi har hatt det utrolig kjekt disse to ukene, og alle har fått blitt godt kjent med hverandre. Vi er veldig stolte av alle de skjønne lærlingene våre, sier Margrete Eintveit, leder for opplæringskontoret for helsefaglærlinger.

Vi ble med da lærlingene gikk gjennom den praktiske delen av punktet som går på sikkerthet og brann. En brennende dukke fikk kjørt seg da alle de 31 lærlingene (pluss et par ivrige voksne) skulle få kvele en flamme ved hjelp av et teppe.

lærlinger står i ring og ser på brannslukking foto .

Først skulle lærlingene slukke flammer med et teppe og en spesiell teknikk. Etterpå fikk de bryne seg på brannslukningsapparater og en god del større flammer. Lærlingene klappet og heiet hverandre frem.

En lærling slukker brann med apparat mens de andre ser på foto .

Lærling Stine Ronæss Hansen (18) i dyp konsentrasjon mens hun jobber med å få slukket brannen. Brannvernleder Tom Haugen følger godt med fra sidelinja og ser til at alt går trygt og riktig for seg.

– Veldig takknemlig for plassen

I år var det 110 søkere til læreplass innen helsearbeiderfaget. 26 av disse fikk plass. Melinda Novoviq (18) er én av dem.

​– Jeg er veldig takknemlig og skal vise at jeg har fortjent plassen min, sier hun.

Novoviq har gått to år på helsefagarbeider-linja på Jåttå videregående skole, og gleder seg til å ta fatt på to lærerike år som lærling på sykehuset.

– Det viktigste jeg har lært til nå er i hvert fall at håndhygiene er helt sykt viktig!

Her kan du se innslaget NRK Rogaland nylig laget om lærlingene våre.

FAKTA

• Stavanger universitetssjukehus har akkurat tatt imot 31 nye lærlinger - 26 i helsearbeiderfaget, tre i portørfaget og to i vekterfaget.
  • SUS tar imot lærlinger som utdanner seg i helsearbeiderfaget, ambulansefaget, portørfaget og vekterfaget.
  • Lærlingordningen for helsearbeiderfag på SUS startet opp i 2008 og de første fagbrevene ble utdelt i 2010.
  • Per nå har SUS inne totalt 82 lærlinger: 52 innen helsearbeiderfaget, 20 i ambulansefaget, seks i portørfaget og fire i vekterfaget. Dette er både første- og andreårs lærlinger.

Her kan du søke om læreplass på SUS.