Blodbanken på hjul er åpnet

Etter flere års ventetid er SUS sin mobile tappeenhet åpnet, og klar for å møte blodgiverne nærmere der de bor og jobber.

Lisa Aasbø
Publisert 21.09.2022

52374213870_08134f3b88_o.jpg

Den mobile tappeenheten ble åpnet ved Sandnes rådhus den 21. september. Representanter fra SUS, Sykehuset i våre hender, Røde Kors, Viking FK og Sparebankstiftelsen og var tilstedet. Foto: Svein Lunde, Helse Stavanger.

Nå vil endelig innbyggerne i Sør-Rogaland kunne se den mobile tappeenheten på veiene. Enheten er finansiert og gitt i gave til SUS fra Sykehuset i våre hender, etter en større innsamlingsaksjon som kom i mål i 2017.

– Vi er helt avhengige av å ha tilgang til blod og blodprodukter på sykehuset. Blod må doneres av en frisk blodgiver, blod kan ikke fremstilles «kunstig». Derfor er vi veldig takknemlige for gaven fra Sykehuset i våre hender, og glade for at tappeenhet nå skal i drift, så det kan bli enklere for oss å sikre gode beredskapslagre i sykehuset til nytte for hele Sør-Rogalands befolkning, sier Gunn Kristoffersen, avdelingssjef ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin.

52373793536_a379ddc923_o.jpg

Gunn Kristoffersen forteller om den mobile tappeenheten til det oppmøtte pressekorpset og representanter fra Sykehuset i våre hender og Viking FK. Foto: Svein Lunde.

52374215775_aa481cc132_o.jpg

Bioingeniør og prosjektleder Maren Johanne England simulerer tapping av blod på Viking-spiller Zlatko Tripic. Viking FK har et samarbeid med Sykehuset i våre hender, og deltok derfor på åpningen av blodbanken på hjul 21. september. Foto: Svein Lunde., Helse Stavanger.

Etter flere pauser i arbeidet under pandemien, og nøye testing av all funksjonalitet både teknisk og faglig i tappeenheten, er endelig blodbanken på hjul. Den vil etter hvert ha faste kjøreruter og stoppesteder, hvor den vil nå blodgivere i hele distriktet. Det vil samtidig ta noe tid å rekruttere tilstrekkelig antall blodgivere til å åpne nye stoppesteder.

Den mobile tappeenheten er svært avansert, og har all teknologi som er nødvendig for å utføre sikre og gode tappinger av etablerte og nye blodgivere. Enheten kan betjene fire blodgivere om gangen, og SUS planlegger, etter en innkjøringsperiode å tappe inntil 40 blodgivere per dag, 3-4 dager i uken. I praksis vil den mobile tappeenheten gjøre det enklere for giverne å donere blodet sitt.

– Etter samtaler med sykehuset i 2015, startet vi med innsamlingen til en blodbank på hjul. Det var stor enighet om at dette ville være et synlig prosjekt, som vil gi større fleksibilitet til blodgiverne i regionen vår. Nå kan blodet tappes i nærheten av der giverne bor og jobber til daglig, sier Janne Johnsen, styreleder i Sykehuset i våre hender.

52374214255_457650a949_o.jpg

Leder i Sykehuset våre hender Janne Johnsen er glad for at blodbanken på hjul snart kan kjøre ut til blodgiverne i distriktet. Foto: Svein Lunde, Helse Stavanger.

52374019153_b34b436618_o.jpg

Viseadministrerende direktør Elisabeth Farbu representerte ledelsen på åpningen av den mobile tappeenheten. Foto: Svein Lunde, Helse Stavanger.