Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering

Vi gir spesialiserte tilbud og tjenester til pasienter med sammensatte habiliterings- og rehabiliteringsbehov. Fysikalsk medisin og rehabilitering handler om å tilby en samlet innsats for bedring av funksjonsevne, helse og livskvalitet for personer som har fått en sykdom eller en skade i voksen alder. Habiliteringstjenesten for voksne (HAVO) tilbyr helsetjenester til pasienter/brukere over 18 år med medfødt eller tidlig påført sykdom eller skade som trenger habilitering.

Avdelingen er delt i tre seksjoner:

Seksjon for rehabilitering

Seksjon for fysiskalsk medisin

HAVO (Habiliteringstjenesten for voksne)

Postboks 8100, 4068 Stavanger

Kontakt avdelingen via helsenorge.no

Slik finner du fram

Oppmøtested

AFMR Lassa:
Fra Tjensvollkrysset tar du Madlaveien mot Sola. Ta til høyre ved lyskrysset, deretter av ved første avkjørsel til høyre. Følg veien til endes. Etter 100 meter svinger veien mot venstre, du kommer da til vår parkeringsplass.

HAVO:
Oppmøtested Mariero, i samme bygg som barne- og ungdomshabilitering.

Grått murbygg

Langflåtveien 5

Langflåtveien 5, 4017 Stavanger

En murbygning med sykkelstativ

Rektor Berntsensgate 12

Rektor Berntsensgate 12, 4022 Stavanger

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på telefon 05515. Det finnes også nyttig informasjon på helsenorge.no.

Praktisk informasjon

​Besøkstiden på sykehuset kan variere noe fra avdeling til avdeling, men de fleste har åpen besøkstid.

På noen avdelinger er det viktig å avtale besøk på forhånd, men ​​​​​​​​​de aller fleste avdelingene kan pasienter ta i mot besøk utenom anbefalte tider. Det viktigste er at du/dere gir beskjed på vaktrommet at dere er der.
Av hensyn til andre pasienter, er det fint om dere går ut av rommet, for eksempel til en av oppholdsstuene.  ​

Anbefalte besøkstider

Mandag til fredag: kl. 18.00-19.00
Lørdag og søndag: kl. 14.00-15.00​

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.

Dersom du ønsker å snakke med noen om hvordan du best kan håndtere dine helseutfordringer, tilbyr våre veiledere mulighet for samtale på telefon. Vi er også tilgjengelige for pårørende og foresatte.​

Kostnader

Samtalen er gratis.

Egentrening etter hjerneslag

I dette heftet vil du finne både generelle treningsprinsipper og eksempler på trening i konkrete hverdagslige aktiviteter. Du vil og finne forklaring på hvorfor det er viktig å bruke den svakeste siden. Heftet skiller mellom normalbevegelser og kompenserende bevegelser. Får du til mest mulig normalbevegelser, gir det best resultat. Er skaden såpass stor i hjernen, kan det være kompenserende bevegelser er det du får til. Uansett, beveg deg.
    Se hele heftet
    Tegning av dame med langt mørkt hår som springer. Tegning.