Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Den nye transportkassen

På denne siden finner du alltid oppdatert informasjon om de nye transportkassene som brukes for å sende prøver til sykehuset.

Kun prøver bestilt elektronisk skal i kassen

Kassene pakkes opp av en robot, og klarer dessverre kun å pakke utav kassen hvis den er pakket slik den er laget for å være. Når kassen kommer inn i prøvemottaket, vil roboten åpne kassen og sjekke om alt er pakket slik den forventer. Hvis roboten oppdager noe som ikke er forventet, vil den sende kassen til manuell håndtering, og et menneske må pakke ut av kassen. 

Standard utforming

  • Lite stativ må stå i midten
  • Gul og rød boks må stå til høyre
  • Ingen papirer

Hvis alt er pakket riktig, vil roboten

  • løfte ut og tømme grønne stativer i en prøvesorteringsmaskin. Derifra sendes prøvene til riktig laboratorie.
  • løfte ut rød og gul boks i sin helhet, uten at disse tømmes
Et kretskort med forskjellige fargede ledninger

Bildet viser eksempler på hvor ulike prøverør skal plasseres oppi transportkassen. 

Diagram
Prøver som er bestilt elektronisk (uten tilhørende papir) pakkes i transportkassen som anvist på bildet ovenfor. Transportkassen lukkes og leveres til sjåfør.

Prøver som ikke skal i kassen

Prøver med tilhørende papir

  • Prøver bestilt på papirrekvisisjon
  • Prøver bestilt av sykehuslege. Selv om disse prøvene er elektronisk bestilt, må den tilhørende utskriften sendes med prøvene for at prøvetakingstid skal bli korrigert. Hvis prøvene legges i stativ og kommer i prøvesorteringsmaskinen, vil disse "spyttes ut" og må "pares" med papirutskriften igjen manuelt. For en mest effektiv håndtering, bør ikke prøve og tilhørende papir skilles.
  • Flere prøver og papirer kan pakkes i samme konvolutt
  • Transporthylse er ikke nødvendig
Diagram
Prøver som er bestilt på papirrekvisisjon eller som har et tilhørende papir, for eksempel elektronisk bestilte prøver fra sykehuslege, pakkes i boblekonvolutt. Konvolutten skal ikke legges i transportkassen, men leveres utenom til sjåfør. 

Leveringsproblemer på nye felles boblekonvolutter

Bruk "gamle" boblekonvolutter merket med avdelingsnavn. Det er ikke nødvendig å stryke ut avdelingsnavnet, da alle konvolutter åpnes i felles prøvemottak.

Prøver som haster

For å prioritere prøver som haster, må disse pakkes i konvolutt. Eksempler på hasteprøver:

  • Kort holdbarhet på prøvematerialet
  • Pasientbehandling krever raskere svar, for eksempel for å unngå innleggelser.

Håndteres manuelt og får raskere svar.

Søknad
Prøver som haster, pakkes i boblekonvolutt. Med penn eller tusj, skriv tydelig "haster" på konvolutten. Konvolutten skal ikke legges i transportkassen, men leveres utenom til sjåfør.

Frosne prøver

  • Prøver som må fryses hos dere og sendes frosset til laboratoriet
  • Frysebeholderne er ikke personlige, og det må legges inn ny bestilling på frysebeholder i laboratoriehåndboken

På grunn av ny logistikk med nye transportkasser har vi dessverre ikke mulighet til å returnere frysebeholdere som sendes inn til riktig rekvirent. Beklager ulempene dette medfører.

En gruppe bilder av en person
Frosne prøver pakkes i frysebeholder og tilhørende isopor. Denne skal heller ikke pakkes i transportkassen, men skal leveres direkte til sjåfør. Husk å bestille ny frysebeholder i laboratoriehåndboken.

Oppbevaring av kassene

  • Under transport temperaturovervåkes kassene. Sensorer i sjåførenes biler gjør at temperaturen inni kassene kan måles når kassene er i bil. Når kassene står hos dere, kontrolleres ingen temperatur.
    • For å sikre riktige transportvilkår og høy kvalitet på prøvene
    • Hvis temperaturen i kassene er for høy eller for lav, håndteres disse manuelt og tiltak iverksettes.
  • Flere kasser har høy temperatur når kommer i bil. Dette kan være fordi de oppbevares i nærheten av varmeovn, inkubator, vindu med sol, steriliseringsmaskiner eller andre varmekilder.
    • For å ivareta prøvekvaliteten, er det viktig at kassene ikke oppbevares i nærheten varmekilder.

Passer ikke kassen deres behov?

Hvis dere ikke kan bruke transportkassen som tiltenkt, kontakt oss, så finner vi en god løsning sammen.

Sist oppdatert 31.10.2025