SESAM tar brukermedvirkning i forskning på alvor

Regionalt kompetansesenter for eldremedisin og samhandling (SESAM) har utarbeidet en veileder for brukermedvirkning i forskning som forskere og brukere vil ha stor nytte av.

Publisert 21.09.2023
Sist oppdatert 26.09.2023

SESAMs veileder

Klikk på bildet over for å åpne veilederen som PDF-fil:

Brukermedvirkning i forskning

SESAM (Regionalt kompetansesenter for eldremedisin og samhandling) er lokalisert ved Stavanger universitetssjukehus og ble opprettet i 2010 av Helse Vest, med professor Ingelin Testad som senterleder. SESAM skal bidra til faglig utvikling av helsetjenester til eldre i regionen gjennom å utvikle og drive samhandlingsarenaer, nettverksbygging, fagutvikling, forskning og formidling. Brukerperspektivet står sterkt i arbeidet ved SESAM, og ett av hovedmålene er å ha brukermedvirkning i alle forskningsprosjekter.

Et overordnet mål for SESAM er at brukermedvirkning skal føre til økt relevans og bedre kvalitet i forskningen. Det å involvere brukere kan bidra til at det forskes på aspekter ved tjenestene som i større grad reflekterer brukernes perspektiv og behov. Resultatet kan da føre med seg ny kunnskap som helsetjenestene og brukerne har nytte av, samt optimalisere implementering og formidling av forskningsresultater.

WiseAge: SESAMs plattform for brukermedvirkning og samfunnsengasjement

WiseAge er SESAM sin plattform for brukermedvirkning og samfunnsengasjement, og ble etablert i 2015. Den skal være et møtested for dialog mellom brukere, samfunnsaktører og næringsliv, helsepersonell og forskere. Gjennom WiseAge har som mål å fremme mulighetene som brukermedvirkning i forskning og kunnskapsutvikling skaper i et aldrende samfunn. Eldres kompetanse og erfaring er viktig for å utvikle forskning som tar utgangspunkt i erfarte problemstillinger. Målet med WiseAge er å bidra til å utvikle robuste og effektive modeller for helsetjenester som tar utgangspunkt i de teknologiske, demografiske og helsemessige endringene som vil skje framover. WiseAge har et eget erfaringspanel for forskning som ledes av seniorrådgiver Anne Torsvik Henriksen. Alle søknader om prosjektmidler sendt fra SESAM behandles i erfaringspanelet.  WiseAge er organisert under SESAM og må følge SESAM og Helse Vest sine styringsmodeller og organisasjonsregler. Forskningen ved SESAM er den røde tråden i alt arbeidet til WiseAge.

SESAMs veileder for brukermedvirkning i forskning

En veileder forplikter forskerne, og gir et utgangspunkt for å kunne arbeide systematisk med brukermedvirkning. Forskerne slipper å «starte på null» i forhold til brukermedvirkning.

Brukermedvirkning i forskning er en del av oppdraget fra Helse- og omsorgsdepartementet til de regionale helseforetakene. Brukermedvirkning er ikke lovpålagt, men det er likevel et krav fra myndighetene, og i utlysning av midler fra nasjonale forskningsprogrammer er ofte brukermedvirkning obligatorisk. Det er utarbeidet Nasjonal veileder for brukermedvirkning i helseforskning, og denne danner utgangspunktet for vår forståelse av brukermedvirkning.

Veilederen er utarbeidet for WiseAge-medlemmer, brukerrepresentanter, medlemmer i WiseAge erfaringspanel, og alle som er involvert i forskning ved SESAM.

Hvorfor er brukermedvirkning så viktig?

Brukermedvirkning i forskning er med på å demokratisere forskningen ved at de som forskningen angår, også får medvirke i prosessen. I tillegg kan brukermedvirkning bidra til bredere prosesser og perspektiver i forskningen på grunn av det unike perspektivet brukere og pårørende kan tilføre.

Figuren under, som også brukes av Stiftelsen Dam, gir en oversikt over områder og faser i forskningsprosjekter hvor det er mest hensiktsmessig å involvere brukere:

Brukermedvirkning i forskning

Illustrasjonen er utarbeidet av EUPATI (Warner et al., 2018) og bearbeidet til norsk av Forsknings- og formidlingsenheten for muskelskjeletthelse (FORMI)/Oslo universitetssykehus (2017).

Forskerskole for brukere

En viktig forutsetning for brukermedvirkning i forskning er at brukerne får tilstrekkelig opplæring. Derfor arrangerer SESAM forskerskole for brukere 2-3 ganger i semesteret. Forskerskolen er åpen for alle og inneholder grunnkurs i forskningsforståelse og fordypningssamlinger. Forskerskolen har som mål å bidra til at brukerrepresentanter føler seg kvalifisert til å bidra i forskning og gir en felles forståelse og vokabular for brukere og forskere.

Sitat

Artikkelforfatterne er medlemmer i Athena - SESAMs helsefaglige forskningsgruppe. Gruppen ble etablert i 2014, for å fokusere på skrive- og refleksjonsarbeid innen helsefaglig forskning.

Athena

Kilder

FORMI brukermedvirkerbase. Hentet fra: FORMI brukermedvirkerbase - Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)

Helse Vest, Helse Nord, Helse Midt, & Helse Sør-Øst. (2018). Veileder for brukermedvirkning i helseforskning i spesialisthelsetjenesten.

Warner, K., See, W., Haerry, D., Klingmann, I., Hunter, A., & May, M. (2018). EUPATI guidance for patient involvement in medicines research and development (R&D); guidance for pharmaceutical industry-led medicines R&D. Frontiers in medicine, 5, 270.​​​