SESAM-konferanse: Sangmøte mellom barn og eldre vant Praksisprisen

Gjennom gamle sanger med sprelske tekster møtes eldre med demens og småbarn. Generasjonsang ved Betanien rehabilitering og sykehjem vant Praksisprisen for 2016.

Marius Harlem
Publisert 22.09.2016
Sist oppdatert 07.05.2018

En gruppe personer som har et sertifikat

- Jeg synes at det er veldig kjekt å vinne, sier Eva-Marie Toppe, musikkterapeut i Betanien rehabilitering og sykehjem.

- Aller mest fordi det praksisnære arbeidet blir verdsatt. At det enkle, nære og kjærlige som foregår i kontakt med pasientene blir belyst og satt pris på.

Sammen med det kreative, smarte, morsomme og personorienterte er dette kjernen i det Linda Buettners praksispris handler om. Prisen skal løfte fram gode og spennende tiltak for pasienter med demens. Slike som lysthuset "Hyttå" ved Lura bo- og aktivitetssenter, der brukerne kan komme seg ut å få føle litt på naturen og hyttelivet. Lysthuset "Hyttå" vant publikumsprisen og 5000 kroner. Generasjonssang ved Betanien rehabilitering og sykehjem  vant fagprisen og 10 000 kroner.

Eldre blir en ressurs

Eva-Marie Toppe er både musikkterapeut for personer med demens og hun jobber med barn fra 2-5 år i metodistkirkens barnekor. Gjennom disse rollene har hun skapt prosjektet generasjonssang.  I møtene med de eldre har hun blant annet lært om deres musikk og sanglek fra gamle dager. Disse sangene har hun tatt med til barnekoret som har laget sin egen vri på dem, slik at barna føler at de er deres. Til slutt møtes barna og de eldre på sykehjemmet og synger sammen.

- Da er vi sammen i disse sangene som skaper en arena for samspill med de eldre.

Mange av sangene har bevegelse som hører til. Noen har danser. De synger kjente sanger som "Ro, ro til fiskeskjær", men også gamle sanger som yngre generasjoner ikke kjenner til.

- Det er endel små perler som ikke er så kjente. Noen er litt småfrekke, som skaper mye latter. Humor og gylne øyeblikk er viktig i dette prosjektet. "Kyss meg, Per" er en sang som de gamle kjenner, men ikke vi. "Da jeg i vuggen lå, jeg var så stor som så" er en annen, men de har litt sprelske tekster så de kaller på smilebåndet, sier Toppe.

Hun er opptatt av at de eldre skal få lov til å være en ressurs og at de får kjenne på følelsen av å gi omsorg.

- Jeg ser på dette som en arena der de eldre kan løftes fram som flotte tradisjonsbærere i forhold til sang og musikk, sier hun.

En gruppe kvinner som holder en plakett

Fra venstre seniorrågiver ved SESAM, Vigdis Vagle, vinner av praksisprisen musikkterapeut Eva Marie Toppe og senterleder ved SESAM, Ingelin Testad.

En person som står ved siden av et podium

Senorrågdiver Vigdis Vagle ved SESAM og musikkterapeut Eva Marie Toppe.

Minner gir identitet

Selv om korttidshukommelsen svikter mener Toppe at musikk fra barndommen, og viktige epoker i livet som er forbundet med sterke følelser, huskes lenge. Her får praktikerens erfaring støtte fra forskningen.

- Personer med demens, har glede av opplevelser som minner om noe godt. Det kan gi en god følelse å få besøk av sønnen sin selv om man ikke husker hva han heter. Slik er det også med ting som god mat, lukt og musikk som gir gode minner og en bekreftelse av egen identitet, sier Ingelin Testad, senterleder ved SESAM.Minner gir identitet

- Den kroppslige kunnskapen sitter selv om de ikke husker det.

Praksis og forskning møtes

Praksisprisen deles ut på SESAM-konferansen i Stavanger der forskere møter ansatte og ledere ved sykehjem i for femte år på rad. Hensikten med prisen er å vise fram gode engasjement og ulike praksistiltak og å utveksle erfaringer.

- For at vi skal kunne drive med forskning må det være et godt samarbeid med den pasientnære hverdagen, sammen kan vi skape engasjement og ny kunnskap som kan bidra til den gode dagen for personer med demens. Derfor har vi nå etablert et nettverk for sykehjem som vil drive med forskning, sier Testad.

- Vi ønsker å skape et engasjement for forskning og fagutvikling. Noen av tiltakene vil å bli gjenstand for forskning.

Som regionalt kompetansesenter er det også viktig for SESAM å vise forskningen fram gjennom en konferanse i regionen slik at det skal være kort vei og lav terskel for å delta. Testad er veldig fornøyd med de 12 nominerte til praksisprisen, og håper på enda flere bidrag fra de som gjennomfører arbeidet i hverdagen også kommer på konferansen neste år.

- Vi ønsker å ha lav terskel og at ikke bare ledelsen kommer, men at flere av personalet som jobber med pasientene får anledning til å komme hit.