Publikum falt for Kari-Kari

En katt på Stord sjukeheim vant Publikumsprisen ved SESAM-konferansen 2017.

Publisert 16.06.2017
Sist oppdatert 07.05.2018

Tekst og foto: Marius Harlem

Kari-Kari er avdeling Backertunet på Stord sjukeheim sin firbeinte medarbeider. Katten flyttet inn på sykehjemmet for over fire år siden som et trivselstiltak for pasientene. Nå er den en favoritt blant både syke og ansatte.

- Pasientene er opptatte av katten i det daglige. De koser, klapper og mater den. Dessuten sørger de for at den får komme inn og ut. Det hele blir en god opplevelse, forteller koordinator Liv Astrid Fylkesnes.

Nå er Kari-Kari en naturlig del av hverdagen på sykehjemmet og bruker mye tid sammen med de eldre i oppholdsrommet og sansehagen. Personalet merker at de fleste har et forhold til Kari-Kari, og at katten søker mot pasienter som ikke er i form. Da går den inn på rommet og legger seg i godstolen til pasienten.

- Vi ser daglig at pasienter som har mistet språket på grunn av demens, snakker til katten. De sier små ting som; ”Stakkar”, ”Vil du ha mat?”, ”Så fin du er” og ”Katten vil inn”, forteller Fylkesnes.

Hun er glad for å motta Publikumsprisen 2017 og vil blant annet bruke premien på kr. 5000 til en ny katteseng.

SESAM-Karikari.jpg

Stord sjukeheim ved Gerd Turid Nygård og Liv Astrid Fylkesnes mottok Publikumsprisen 2017 for Kari-Kari vår gode medhjelper.