ESHAPE-studien
Forskerne i eSHAPE skal undersøke om kunnskap, råd og tips som formidles gjennom eSHAPE-kurset, bidrar til at hjemmeboende personer med demens bruker ressurser som er tilgjengelig for dem i hverdagen, og om de opplever økt livskvalitet.
NETTBASERT HELSEFREMMING OG MESTRING FOR PERSONER MED DEMENS I TIDLIG FASE OG E-LÆRING FOR PÅRØRENDE
Antall personer med demens forventes å øke betraktelig i årene som kommer, og har blitt en av de store utfordringene for folkehelsen og eldreomsorgen. Felles for personer med demens er at sykdommen på sikt påvirker hvordan en mestrer og håndterer livet sitt, og i tidlig fase er det et stort behov for informasjon og oppfølging for å bearbeide egne reaksjoner. Nettbaserte løsninger og verktøy er tatt i bruk både av helsetjenesten, pasienter og pårørende, men det finnes lite forskning på hvorvidt et nettbasert undervisningsopplegg kan påvirke helsefremming og mestring for personer med demens.
Med prestisjefull millionstøtte fra EU i 2019 har Demensskolen blitt tatt ut i verden og videreført i en ny studie med navn «Self-management and HeAlth Promotion in early-stage dementia with e-learning for carers - A randomised controlled trial – SHAPE».
eSHAPE studien bygger på de gode erfaringene fra Demensskolen som ble utviklet av SESAM ved Stavanger Universitetssjukehus. Mange norske kommuner har brukt opplegget til Demensskolen, og tilbakemeldingene har vært gode.
Forskningsprosjektet eSHAPE skal undersøke om kunnskap, råd og tips som formidles gjennom eSHAPE-kurset bidrar til at hjemmeboende personer med demens bruker ressurser som er tilgjengelig for dem i hverdagen, og opplever økt livskvalitet.
Vitenskapelige artikler:
- Demensskole bidrar til nedgang i depresjon - Helse Stavanger (helse-stavanger.no)
- Self-management and HeAlth Promotion in Early-stage dementia with e-learning for carers (SHAPE): study protocol for a multi-centre randomised controlled trial | BMC Public Health | Full Text (biomedcentral.com)
- Health promotion intervention for people with early‐stage dementia: A quasi‐experimental study - Testad - 2020 - Brain and Behavior - Wiley Online Library
- Full article: Health promotion in early-stage dementia – user experiences from an educative intervention (tandfonline.com)
I den senere tid er det blitt økende fokus på brukerskoler for personer som har fått en demensdiagnose. Regionalt kompetansesenter for eldremedisin og samhandling ved Stavanger universitetssjukehus (SESAM) samarbeider med Nasjonalt senter for Aldring og helse i dette europeisk forskningsprosjektet (eSHAPE).
Sammen med forskere fra University of Exeter og London School of Economics & Political Science I England, University of New South Wales i Australia og Nasjonalt sesenter for aldring og helse, får forskere ved SESAM nå muligheten til å ta arbeidet med Demensskolen flere steg videre. Studien skal deretter gjentas i Slovenia og Østerrike for å sikre at det kan overføres til og tas i bruk i flere land.
Prosjektperiode: 2019-2023
Prosjektleder: Ingelin Testad (SESAM)
Samarbeidspartnere
Geir Selbæk, Nasjonal kompetansetjeneste for Aldring og helse
Linda Clare, University of Exeter, UK
Martin Knapp, London School of Economics & Political Science, UK
Kaarin Anstey, University of New South Wales, Australia
Prosjektet er finansiert av EUs fellesprogram for nevrodegenerativ sykdoms forskning (JPND).
eSHAPE studien tilbyr personer med demens i tidlig fase en brukerskole som består av ti ukentlige samlinger med fokus på helsefremming og mestring. Storbritannia og Australia er også med i prosjektet.
Målet med eSHAPE studien er å undersøke om kunnskap, informasjon og bevisstgjøring om sykdommen kan bidra til å ivareta selvstendighet, vedlikeholde ferdigheter og nye ferdigheter kan læres, slik at deltakeren får økt livskvalitet og det er mulig å bo hjemme lenger.
Du kan lese mer om studien her: www.shapeproject.eu
For å delta må du:
Være 65 år eller eldre
Bo hjemme
Ha Alzheimer's sykdom eller vaskulær demens i tidlig fase
Forstå, lese og skrive norsk
Høre og se godt nok til å fungere i en gruppe
Har samtykkekompetanse
Har en pårørende som kan delta i studien
Ved å delta i prosjektet, samtykker du også til opplysninger kan overføres til samarbeidspartnere i Norge, eller utlandet som ledd i forskningssamarbeid og publisering. I tillegg til de norske samarbeidspartnerne, er de internasjonale i dette prosjektet University of Exeter og London School of Economics and Political Science i England og University of New South Wales i Australia. Dette kan være land med lover som ikke tilfredsstiller europeisk personvernlovgivning. Prosjektleder vil sikre at dine opplysninger vil bli ivaretatt på en trygg måte. Koden som knytter deg til dine personidentifiserbare opplysninger vil ikke bli utlevert.
Kontaktinformasjon