Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Spørreteknikk under debriefing

Skalaspørsmål

Ved skalaspørsmål bes deltakeren om å vurdere en opplevelse, holdning eller mening på en numerisk skala.

Hensikten med skalaspørsmål er å få en gradering og grunnlag for mer nyansert forståelse. Oppfølgingsspørsmål anbefales for ytterligere fordypning.

Eksempel:


«På en skala fra 1 til 10, hvor tilfreds er du med kommunikasjonen i teamet?»
(1 = svært misfornøyd, 10 = svært fornøyd.)

Oppfølgingsspørsmål:

  • Hva er det som gjør at du svarer dette tallet?
  • Hvor på skalaen ønsker dere som team å være?
  • Hva skal til for å nå dette?

 

Norsk: Skalaspørsmål

Engelsk: Scale-questions

Litteratur: Vetere, A., & Sheehan, J. (Eds.). (2017). Supervision of family therapy and systemic practice. Springer International Publishing. Kapittel Asking questions in supervisjon. S. 55

Sist oppdatert 31.07.2025