-
Sykehuset har to hovedlokasjoner fra 16. novemberSøndag 16. november åpnet det nye sykehuset på Ullandhaug, og mange avdelinger har nå flyttet fra Våland til Ullandhaug. Husk å sjekke innkallingsbrevet for riktig oppmøtested.Finn fram til riktig sted
Advocacy and Inquiry
Spørreteknikk under debriefing Advocacy innebærer at fasilitator uttrykker eget resonnement og tanker om en spesiell situasjon. Inquiry innebærer at fasilitator søker å finne ut hvilken forståelse den andre har av samme situasjon. Dette er en spørsmålsform i tre trinn der fasilitator uttrykker sin egen forståelse og utforsker andres i den hensikt å skaffe og skape ny innsikt for å oppnå en felles forståelse for situasjonen.
Eksempler
- Fasilitator beskriver hva hen har observert
- «Det så ut for meg som at du overtok ledelsen da du ankom pasientrommet» og - uttrykker sin egen forståelse
«Jeg tenker det påvirket teamets rollefordeling» (Advocacy) - Fasilitator utforsker deltagerens egne tanker eller handlinger
«Jeg lurer på hvilke tanker du gjorde deg om dette?» (Inquiry)
Metoden er spesielt egnet til å utforske situasjoner fasilitator mener at må diskuteres, men som ingen andre tar opp i debriefingen.
Norsk:
Engelsk: Advocacy and Inquiry
Litteratur
- Healthcare Simulation Dictionary
- Rudolph, J. W., Simon, R., Dufresne, R. L., & Raemer, D. B. (2006). There's no such thing as “nonjudgmental” debriefing: a theory and method for debriefing with good judgment. Simulation in healthcare, 1(1), 49-55. Lateef, Fatimah∗. Advocacy inquiry and circular questioning to maintain psychological safety in training, feedback, and conversations with residents. Emergency and Critical Care Medicine 4(1):p 35-38, March 2024. | DOI: 10.1097/EC9.0000000000000117
Sist oppdatert 31.07.2025