Advocacy and Inquiry
Spørreteknikk under debriefing Advocacy innebærer at fasilitator uttrykker eget resonnement og tanker om en spesiell situasjon. Inquiry innebærer at fasilitator søker å finne ut hvilken forståelse den andre har av samme situasjon. Dette er en spørsmålsform i tre trinn der fasilitator uttrykker sin egen forståelse og utforsker andres i den hensikt å skaffe og skape ny innsikt for å oppnå en felles forståelse for situasjonen.
Eksempler
- Fasilitator beskriver hva hen har observert
- «Det så ut for meg som at du overtok ledelsen da du ankom pasientrommet» og - uttrykker sin egen forståelse
«Jeg tenker det påvirket teamets rollefordeling» (Advocacy) - Fasilitator utforsker deltagerens egne tanker eller handlinger
«Jeg lurer på hvilke tanker du gjorde deg om dette?» (Inquiry)
Metoden er spesielt egnet til å utforske situasjoner fasilitator mener at må diskuteres, men som ingen andre tar opp i debriefingen.
Norsk:
Engelsk: Advocacy and Inquiry
Litteratur
- Healthcare Simulation Dictionary
- Rudolph, J. W., Simon, R., Dufresne, R. L., & Raemer, D. B. (2006). There's no such thing as “nonjudgmental” debriefing: a theory and method for debriefing with good judgment. Simulation in healthcare, 1(1), 49-55. Lateef, Fatimah∗. Advocacy inquiry and circular questioning to maintain psychological safety in training, feedback, and conversations with residents. Emergency and Critical Care Medicine 4(1):p 35-38, March 2024. | DOI: 10.1097/EC9.0000000000000117
Sist oppdatert 31.07.2025