Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Advocacy and Inquiry

Spørreteknikk under debriefing Advocacy innebærer at fasilitator uttrykker eget resonnement og tanker om en spesiell situasjon. Inquiry innebærer at fasilitator søker å finne ut hvilken forståelse den andre har av samme situasjon. Dette er en spørsmålsform i tre trinn der fasilitator uttrykker sin egen forståelse og utforsker andres i den hensikt å skaffe og skape ny innsikt for å oppnå en felles forståelse for situasjonen.

Eksempler

  1. Fasilitator beskriver hva hen har observert 
    - «Det så ut for meg som at du overtok ledelsen da du ankom pasientrommet» og
  2. uttrykker sin egen forståelse 
    «Jeg tenker det påvirket teamets rollefordeling» (Advocacy)
  3. Fasilitator utforsker deltagerens egne tanker eller handlinger
    «Jeg lurer på hvilke tanker du gjorde deg om dette?» (Inquiry)

Metoden er spesielt egnet til å utforske situasjoner fasilitator mener at må diskuteres, men som ingen andre tar opp i debriefingen.

Norsk:

Engelsk: Advocacy and Inquiry

Litteratur

Sist oppdatert 31.07.2025