Begrepsordbok
Dette er en ordliste med forklaringer på et utvalg av norske ord og begrep brukt i helsefaglig simulering. Klikker du på det engelske begrepet får du opp link til primærkilden for den engelske definisjonen.

NB. På grunn av ny nettløsning vil det ta litt tid for å fikse linkene som tar deg direkte til sidene i ordboken.
Denne siden er under utarbeiding.
Begrepsordboken er utarbeidet ved hjelp av en kunnskapsbasert prosess i InterRegSim. Vi benytter oss av anerkjente ressurser som for eksempel Norsk språkråd, rammeverk fra Norsk kvalifikasjonsråd og vitenskapelige publikasjoner.
Begrepsordboken er et levende dokument som vi har som mål å tilpasse den utvikling som skjer innen helsefaglig simulering. Har du innspill og/eller forslag til begrep som bør inngå kan du kontakte interregsim@ihelse.net
BEGREPER | Begrepsforklaring med eksempler |
ENGLISH DEFINITIONS |
---|---|---|
Briefing | Informasjon/ kommunikasjon med deltakere umiddelbart før simuleringsbaserte læringsaktiviteter som har som mål å skape et trygt og forutsigbart læringsmiljø. |
Briefing |
Eksempler: | • Konfidensialitet i simulering
• Vise frem simuleringsutstyr og rom
• Informasjon om bakgrunn, vitale verdier umiddelbart før simuleringen starter
|
|
Debrief | En strukturert reflekterende dialog som følger umiddelbart etter simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Debriefingen ledes av en trenet fasilitator. Deltakerne oppfordres til å reflektere og diskutere sin egen og hverandres opplevelse og innsats med fokus på mestring og forbedring. Målet med debriefing er å skape en erfaring som kan brukes i fremtidige situasjoner. | Debrief |
Fasilitator |
En trenet* person som legger til rette for læring ved å bidra med veiledning, støtte og struktur i alle faser av simuleringsbaserte læringsaktiviteter.
* Har deltatt på fasilitatorkurs (se egen anbefaling)
|
Facilitator |
Ferdighetstrening | En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som kan innebære bruk av tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som gjengir deler av menneskelig anatomi, og som kan brukes til å trene på praktiske ferdigheter og/eller prosedyrer. | Technical Skills |
Eksempler: | • Utføre en fysisk undersøkelse
• Intubere en pasient
• Trene på laparoskopiske/
kirurgiske ferdigheter
• Trene på en vanskelig samtale
|
|
Helsefaglig Simuleringsansvarlig | Alle som er involvert profesjonelt i gjennomføringen av simuleringsbaserte læringsaktiviteter | Simulationist |
Eksempler: |
• Fasilitator
• Operatør
• Instruktør
|
|
Ikke-teknisk ferdighet | Ikke-tekniske ferdigheter er kognitive og mellommenneskelige ferdigheter som underbygger tekniske ferdigheter, og anses som spesielt viktige for å forebygge uønskede hendelser. Ikke-tekniske ferdigheter inkluderer blant annet kommunikasjon, ledelse og evner til å samarbeide i team, ta beslutninger, skape felles situasjonsforståelse, og profesjonell opptreden. (ASSH, Pires et al., 2017). | Non-technical skills |
In Situ simulering | Simuleringsbaserte læringsaktiviteter som foregår i kliniske arealer der de vanligvis vil inntreffe | In Situ Simulation |
Eksempler: | • Scenariobasert trening som foregår i akuttmottak med det traumeteamet som er på vakt. | |
Pasientsimulator | Avanserte datastyrte helkroppsmodeller med menneskelig utseende som kan programmeres til å gi realistisk fysiologisk respons på sykdom og behandling. Slike simulatorer krever personell som mestrer programmering og styring av simulatoren (operatør). | Simulator |
Eksempler: | - | |
Pre-brief | Informasjon som gis til deltakere i forkant av simuleringsbaserte læringsaktiviteter, som kursprogram, læringsmål, litteratur og lignende. | Prebrief |
Eksempler: | • E-læringsprogram
• Artikler
• Prosedyrer
|
|
Scenario | En bevisst designet simuleringsopplevelse (også kjent som case) som gir deltakerne mulighet til å nå identifiserte mål. Scenarioet gir en kontekst/ramme for simuleringen og kan variere i lengde og kompleksitet, avhengig av læringsmålene. | Scenario |
Simulator | Tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som representerer hele eller deler av menneskelig anatomi. | Simulator |
Eksempler: |
• Modell av luftvei for intubering
• Laparoskopisk boks for kirurgi
|
|
Simulering | En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som innebærer å håndtere situasjoner som ligner på virkeligheten og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling. Simulering tillater deltakere å utvikle eller forbedre sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger, eller å analysere og reagere på realistiske situasjoner. | Simulation |
Simuleringsbaserte læringsaktiviteter (SBLA) |
En rekke målrettede strukturerte deltakeraktive læringsaktiviteter som innebærer å håndtere situasjoner, som ligner på virkeligheten, og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling i et simulert miljø. | Simulation-Based Learning Experiences |
Eksempler: | • Scenario baserte team simuleringer
• Ferdighetstreninger
• VR (virtual reality)
• AR (augmented reality)
• AI (artificial Intelligence)
• Gaming
|
|
Standardiserte pasienter/markør | Personer som er opplært til å spille rollen som pasient/bruker eller pårørende på en realistisk og standardisert måte. |
Standardized Patients
Simulated Patients
|
|
• Tidligere pasienter
• Studenter/ helsepersonell
• Profesjonelle markører
• Skuespillere
|
|
Teknisk ferdighet | En ferdighet som kreves for å utføre en spesifikk oppgave. I helsetjenestene innebærer dette kunnskap, ferdigheter og evne til å utføre en spesifikk medisinsk oppgave; for eksempel å intubere, utføre en fysisk undersøkelse eller en systematisk samtale for å vurdere pasientens helsetilstand | Technical skills |
Sist oppdatert 12.05.2023