Sår munn, munntørrhet og munnstell

Når blodplatene er lave (under 50) bør barnet ditt være forsiktig med tannbørsten,  og bruke en myk børste. En solotannkost kan være lettere å komme til med uten å skade tannkjøttet.

Dersom munnen er sår eller tannkjøttet har blødningstendens, kan bomullspinner brukes til rensing av munnen. Saltvann (NaCl 0,9 %) kan brukes 5- 6 ganger om dagen som munnskyll, gjerne etter måltid. Det har vist seg at dette er skånsomt for munnen og har god effekt på såre  slimhinner.

Råd ved sår i munnen

• Iskrem eller isbiter kan for noen virke lindrende.
  • Unngå sitrusfrukter, tomat, saltet mat, varm og sterkt krydret mat.
  • God mat for sår munn kan være purékost, suppe, melon, druer, milde safter og næringsdrikker.
  • Alt som serveres bør ha romtemperatur.
  • Munnstell etter måltider forebygger infeksjoner i munnhulen.
  • Unngå uttørring av leppene ved å bruke leppepomade eller vaselin.
  • Gi barnet smertestillende medikament 1 time før munnstell.
  • Xylocain viscøs, Andolex skyllevæske eller andre munnskyllemiddel.

Munntørrhet

Munntørrhet kan føre til nedsatt matlyst og vansker med å svelge maten. Munntørrhet kan også føre til endret smaksopplevelse. En tørr munnhule er mer utsatt for bakterieangrep, sopp og utvikling av hull i tennene.

Tiltak for munntørrhet

• Munnstell før måltidene.
  • Sukkerfri tyggegummi og pastiller stimulerer spyttsekresjonen.
  • Ha alltid fristende drikke tilgjengelig. Noen sitrondråper i isvann virker spyttstimulerende og forfriskende.
  • «Kunstig spytt» fås på apoteket

Tannhygiene og munnstell

Cellegiftbehandlingen kan føre til tørr og sår munn og hals. Dette oppstår gjerne fra noen dager til en til to uker etter kur.

Pasienter som får cellegift er mer utsatt for å få infeksjoner, og det er derfor viktig å opprettholde en god, daglig munnhygiene. Nedsatt immunforsvar endrer bakteriefloraen i munnhulen, og tørr munn fører til større hyppighet av sopp i munn og svelg, samt hull i tennene.

Før behandling anbefales en tannpleiekontroll for å få sjekket tannstatus. Time hos tannpleier avtales for hver pasient på Haukeland sykehus.

God tannhygiene er tannpuss morgen og kveld med myk tannbørste. Bruk gjerne fluortabletter eller fluorskyll om kvelden. Skyll alltid godt etter tannpuss, slik at det ikke blir liggende igjen rester av tannkrem som tørker ut slimhinnen. Etter måltid bør munnen skylles med vann.

Zendium tannkrem med fluor anbefales fordi den inneholder ikke  såpestoff som kan irritere tørre og såre slimhinner.​

Sist oppdatert 05.05.2023