Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Informasjon for pasienter

Behandlingshjelpemidler har ansvar for medisinsk-teknisk utstyr og tilhørende forbruksmateriell til pasienter som bor hjemme eller i kommunal institusjon. Tilbudet gjelder pasienter som er folkeregistrert i Rogaland.

Legespesialist/avdeling som søker om medisinsk-teknisk utstyr, har ansvar for at pasienten, pårørende eller andre bidrar til at pasienten får opplæring i bruk av utstyret.

  • Apparat(ene) som du låner tilhører sykehuset, og skal leveres inn når du ikke trenger dem lenger. Lever tilbake apparatene komplett med tilbehør som ladeenheter og bærevesker.
  • Sørg for å behandle apparatene på en slik måte at unødig skade unngås.
  • Dersom du mister eller blir frastjålet utstyret ditt, ta kontakt med Seksjon for behandlingshjelpemidler.
  • Meld fra ved adresseforandring. Dette gjelder både om du flytter innenfor samme sykehusområde eller til et annet sykehusområde.

Spesialisthelsetjenesten har i henhold til Spesialisthelsetjenesteloven ansvar for å hjelpe deg innenfor Norges grenser.

Helseforetaket har ikke ansvar for å besørge apparater, reparasjon og forbruksmateriell ved ferieopphold eller hvis du bosetter deg i utlandet.

Hvis du trenger oksygenbehandling på fly til utlandet eller i utlandet: kontakt NAV/HELFO.

Bestill forbruksmateriell 1–2 uker i forveien hvis det er mulig.

Du kan bestille på telefon 51 51 34 21 eller på e -post: behandlingshjelpemidler@sus.no.

Avdelingen klargjør forbruksmateriellet for henting, eller sender det til deg i posten.

Dersom det oppstår feil på apparatet, ta kontakt med seksjon for behandlingshjelpemidler.

Dersom bruk av apparat eller medfølgende utstyr kan ha medført skade på person eller omgivelser, må du melde fra til seksjon for behandlingshjelpemidler.

Utstyret og forbruksmateriell, samt emballasje til forbruksmateriell, må da "fryses", dette fordi tilsynsmyndigheter skal vurdere videre undersøkelse og innhenting av utstyr.

Dersom søknaden ikke innvilges, mottar legespesialisten skriftlig avslag. Seksjon for behandlingshjelpemidler er første klageinstans. Ved eventuelt fornyet avslag, videresender seksjon for behandlingshjelpemidler klagen til Fylkesmannen.

Seksjon for behandlingshjelpemidler har ikke døgnvakt.

Utenom åpningstiden kan avdelingen der du er utredet noen ganger være behjelpelig. Legevakten kan hjelpe dersom det er problemer som ikke direkte er knyttet til utstyret.

Er det akutt fare for liv og helse ved apparatsvikt, ring 113 (medisinsk nødnummer).

 

Sist oppdatert 03.09.2025