Poliklinikk for seksuelt overførbare infeksjoner

Poliklinikken er åpen for alle. Vi tilbyr rådgivning, undersøkelse og behandling av seksuelt overførbare infeksjoner som klamydia, mykoplasma, gonoré, syfilis, hiv og hepatitt. Det er gratis - og du trenger ingen henvisning fra fastlegen din for å komme til oss, men du må bestille time. Menn som har sex med menn tilbys utvidet undersøkelse, hepatitt B vaksine, HIV hurtigtest ved behov samt vurdering for preeksposisjonsprofylakse mot HIV (PrEP). De tilbys apekoppvaksine, vennligst se viktig informasjon i faktaboks lenger ned på siden. Vi anbefaler at ungdom under 18 år tar kontakt med helsestasjon for ungdom for testing av seksuelt overførbare infeksjoner.

Vi ønsker at du møter 10 minutter før oppsatt time. Før du møter til timen, bes du fylle ut dette skjema på helsenorge.no. Du må ha bruker med full tilgang til bruk av tjenester på helsenorge.no (Dette kan du endre når som helst)
Hvis du ikke kan, eller ikke vil, bruke tjenestene på helsenorge, kan du laste ned printpar versjon og levere i resepsjonen. Alternativt kan du møte 15 minutter før timen og fylle ut skjema i resepsjonen.
Last ned skjema (PDF): Bokmål versjon
Download form (PDF): Engelsk versjon

• Mandag 08:00 - 14:00
  • Tirsdag 08:00 - 14:00
  • Onsdag 08:00 - 14:00
  • Torsdag 08:00 - 14:00
  • Fredag 08:00 - 14:00
  • Lørdag STENGT
  • Søndag STENGT

Postboks 8100, 4068 Stavanger

Kontakt avdelingen via helsenorge.no

Slik finner du fram

Oppmøtested

2. etasje i Extra-bygget i Bekkefaret.

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på telefon 05515. Det finnes også nyttig informasjon på helsenorge.no.

Praktisk informasjon

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.

​Har du ingen plager, men ønsker sjekk for seksuelt overførbare sykdommer? Da kan du ringe oss for avtale om selvtest.

​For timeavtale må du ringe oss på telefon 915 80 241. For behandling for kjønnsvorter trenger du henvisning fra fastlege.

Når du skal testes hos oss, må det ha gått minst to timer siden forrige toalettbesøk.

Info om vaksine mot apekopper

Vaksine til bruk mot apekopper som primær preventiv vaksinasjon (PPV) tilbys ved Poliklinikk for seksuelt overførbare infeksjoner ved Hudavdelingen Helse Stavanger.

Imvanex er en 3. generasjons koppevaksine, levende ikke-replikerende vaccinia-virus (MVA). Personer med økt risiko for smitte blir prioritert for vaksine. Folkehelseinstituttet har laget prioriteringsgrupper som vil tilbys vaksine på ulike tidspunkt.

Per nå er det kun Menn som har sex med menn (MSM) eller transpersoner som prioriteres.

Ta kontakt med oss dersom du er MSM eller transperson
  • står på preeksposisjonsprofylakse mot HIV (PrEP) eller
  • har HIV eller
  • selger seksuelle tjenester
Vaksinen gis ikke dersom du er allergisk mot noen av innholdsstoffene.
Dersom du har gjennomgått apekopper bekreftet på PCR prøve, trenger du ingen vaksine.

For mer informasjon om apekopper og apekoppevaksine, se FHI sine temasider om temaet: