-
Sykehuset har to hovedlokasjoner fra 16. novemberSøndag 16. november åpnet det nye sykehuset på Ullandhaug, og mange avdelinger har nå flyttet fra Våland til Ullandhaug. Husk å sjekke innkallingsbrevet for riktig oppmøtested.Finn fram til riktig sted
Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering
InterRegSim har utarbeidet en felles anbefaling for hvilke læringsutbytter som bør inngå i Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering. Hensikten med en felles anbefaling for læringsutbytter er å sikre at simuleringsbaserte læringsaktiviteter som utøves i norske helseforetak er i samsvar med beste praksis og er sammenliknbar.
Overordnet læringsutbytte for deltakerne på Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering:
Kursets varighet:
Vurdering:
Anbefalinger:
Før du møter på grunnkurset anbefaler vi at du gjennomfører dette nasjonale e-læringskurset (ca. 20 minutter).
Kurset gir deg en grunnleggende forståelse av helsefaglig simulering. Du vil også bli kjent med fasilitatorrollen.
Du kan ta kurset her eller via ditt regionale helseforetak.
Fasilitator i helsefaglig simulering – en forberedelse til grunnkurs
Her finner du kurset i din region:
RegSim Nord: Campus Helse Nord
RegSim Midt: Læringsportalen
RegSim Vest: Kompetanseportal
RegSim Sør-Øst: Læringsportalen
Læringsutbyttene er utarbeidet i samsvar med NOKUT sitt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring; Les mer om NOKUT kvalifikasjonsrammeverk.
Kvalifikasjonsrammeverkets struktur består av tre kategorier av læringsutbytter, samt nivåinndeling, se figur under:

Grunnkurset for fasilitatorer i helsefaglig simulering tilsvarer nivå 6-7 på nivåinndeling, dvs. nivå tilsvarende høyere utdanning.
Kunnskap
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om sammenhengen mellom helsefaglig simulering og pasientsikkerhet
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om de ulike fasene i helsefaglig simulering (brief, scenario, debrief) og hensikten med disse
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om fasilitatorrollen og hvordan den skiller seg fra instruktørrollen
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om betydningen av å etablere et trygt læringsmiljø/psykologisk trygghet
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om muligheter og begrensinger med å lage scenarioer
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om hvordan ulike typer spørsmål kan stimulere til gode refleksjoner
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om relevante pedagogiske perspektiver som ligger til grunn for simuleringsbasert læring
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om voksnes læring
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter og ser disse i sammenheng med pasientsikkerhet
Ferdigheter
- Deltakerne kan utforme simuleringsscenarioer i anbefalt mal/verktøy
- Deltakere kan utforme relevante og realistiske læringsmål tilpasset kontekst og målgrupper
- Deltakerne kan tilrettelegge for en simulering mtp. realistiske omgivelser og rekvisitter
- Deltakerne kan gjennomføre systematisk brief
- Deltakerne kan lede et scenario på en hensiktsmessig måte
- Deltakerne kan gjennomføre refleksjonsbasert debrief relatert til definerte læringsmål
- Deltakerne kan stille åpne spørsmål for å stimulere til refleksjon
Generell kompetanse
- Deltakerne kan planlegge og gjennomføre helsefaglig scenariobasert simulering etter kunnskapsbaserte anbefalinger
- Deltakerne kan opptre profesjonelt og i henhold til de Yrkesetiske retningslinjene for helsefaglig simuleringsansvarlige. Yrkesetiske retningslinjer
- Deltakerne kan ta ansvar for å adressere bevarings- og forbedringsområder på en respektfull måte.
- Deltakerne kan fremstå som gode rollemodeller og er i stand til å skape positivt og trygt læringsmiljø
- Deltakerne i fasilitatorrollen kan bruke deltakeraktive læringsmetoder for å bringe teori og praksis sammen, og dermed oppnå beste praksis.
Formål:
Eksempelet er utarbeidet av samme arbeidsgruppe som har utarbeidet læringsutbyttene for Grunnkurset for fasilitatorer i helsefaglig simulering:
Faglig innhold:
- Introduksjon - Skape et trygt læringsmiljø
- Briefing
- Scenariobygging
- Debriefing
- Voksnes læring
- Ikke-tekniske ferdigheter
- Implementering på arbeidsplassen
- Praktisk simulering
Læringsaktiviteter:
Introduksjon – skape et trygt læringsmiljø
- Presentere kursledere og deltakere.
- Overordnet gjennomgang av program og avklaring av forventninger.
- Første introduksjon til
- Helsefaglig simulering i et overordnet perspektiv rettet mot pasientsikkerhet og kvalitet
- Hvordan er pasientsikkerhet og kvalitet koplet til simuleringsbaserte læringsaktiviteter?
- Vise til forskning og Nasjonal helse – og sykehusplan, betydningen av kompetanse i ikke-tekniske ferdigheter.
- Strukturen i helsefaglig simulering (prebrief – brief – scenario – debrief).
- Fasilitatorens rolle (ansvar, forberedelser, oppgaver og utfordringer).
- Hvordan skape et trygt læringsmiljø.
- De yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige medarbeidere.
- Presentere RegSim og InterRegSim som tilgjengelige ressurser.
Briefing
- Hva er briefing?
- Tidsbruk på briefing i forhold til andre faser av simuleringen.
- Hvorfor er briefing viktig?
- Hvordan etablere trygge rammer?
- Hvordan kommunisere for å skape et trygt læringsmiljø?
- Betydning av trygge rammer for læring.
- Presentere eksempel på struktur for briefing.
- Introduser gjerne kunnskapsbaserte verktøy eller huskelister for briefing.
- Muligheter og begrensinger ved bruk av video.
Scenariobygging
- Hva kjennetegner et godt scenario?
- Hvem er i målgruppen og hvilken kompetanse har de?
- Hva ønsker/trenger de å trene på?
- Læringsmål (SMART Spesifikke, Målbare, Attraktive (oppnåelige), Relevante, Tids angitt).
- Hvilke ressurser og rammer gjelder? (Tid, utstyr, stab).
- Beskrivelse for fasilitator og standardisert pasient/markør/simulator (kjøreplan).
- Plan B, hva kan redde simuleringen når det tar en uventet retning
- Presenter InterRegSim Scenarioverktøy
Debriefing
- Hva er debriefing?
- Hvorfor debriefe? Referere til forskning.
- Hva kjennetegner de ulike fasene (reaksjon, beskrivelse, analyse og anvendelse) Det er flere måter å strukturere debrief på.
- Hvordan lede samtalen strukturert gjennom disse fasene (uten at fasilitator tar for mye plass)?
- Hvordan inkludere alle og fordele taletid?
- Hvorfor og hvordan bruke åpne spørsmål?
- Hvordan lytte aktivt og bruke kommentarer og spørsmål fra deltakerne?
Voksnes læring
- Relevante pedagogiske modeller som underbygger bruk av simulering som læringsaktivitet. For eksempel Kolb’s Experiential Learning Theory.
- Undervisnings-teknikker som stimulerer til aktivt engasjement og kritisk refleksjon
- Hvordan motivere voksne til læring
- Hvordan planlegge undervisning – Didaktisk relasjonsmodell
Ikke-tekniske ferdigheter
- Presentere læringsmål med sesjonen og kort historikk for utvikling av pasientsikkerhet og ikke-tekniske ferdigheter.
- Definer ikke-tekniske ferdigheter og se det i sammenheng med teamarbeid og pasientsikkerhet.
- Presentere mekanismer bak uønskede hendelser i helsevesenet.
- Mennesker som ressurs og/eller risiko i helsetjenesten?
- Kombinere forståelsen av hvordan unngå uheldige hendelser med forståelsen av hvorfor ting går bra (safety I og safety II).
Praktisk simulering
- Kursleder staben, eller andre erfarne fasilitatorer demonstrerer for deltakerne i plenum. Alternativt vise film av en simulering som eksempel.
- Demonstrasjon bør komme tidlig i kurset, gjerne like etter introduksjonen.
- Deltakerne får prøve seg som fasilitator for hverandre.
- Deltakerne bidrar aktivt i tilbakemeldingen til fasilitator, på samme måte som en tilstreber at deltakere i en klinisk simulering skal være aktive i refleksjonsfasen.
- Deltakerne får reflektere rundt deltaker-, og observatørrollen.
- Implementering på arbeidsplassen – (bidrar til læringsutbytter 1-21)
- Hvorfor sikre støtte og involvering fra ledere?
- Avsatt tid til simulering.
- Hvilke fasilitatornettverk finnes lokalt?
- Hvordan motivere kollegaer? (Se også under voksnes læring).
- Hvordan opprettholde eget engasjement og motivasjon?
- Hvor skal en henvende seg hvis det blir behov for hjelp og støtte til simulering på sin avdeling? Evt. gjøre konkret avtale om oppfølging fra seniorfasilitator/fasilitatorveileder eller mentor.
- Informere om nettside hvor en kan få tilgang til scenarioer, verktøy, maler etc. www.Interregsim.no
- Informere om dato for første fasilitatorsamling i lokalt nettverk.
Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering
Bakgrunn for å anbefale at det inngås intensjonsavtale
Hvem er egnet til å bli fasilitator?
- Har evne til å motivere andre.
- Tar initiativ og viser engasjement.
- Har evne til å lytte.
- Er god til å samarbeide.
- Er strukturert og løsningsorientert.
- Har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Har troverdighet i fagmiljøet.
Hva innebærer kurset?
Forberedelse
Kursgjennomføring
Oppfølging etter kurs
Kompetanseutvikling
Tips for å lykkes med SBLA på arbeidsplassen
- En felles plan mellom ledere og fasilitator for gjennomføring av SBLA skaper gjensidig forpliktelse og eierskap.
- Planlegg dato og tidspunkt for SBLA ved hjelp av turnus/bemanningssystemer. Sett av tilstrekkelig tid til planlegging.
- Tilstreb å ha fasilitatorer fra ulike profesjoner som samarbeider om å utvikle, planlegge, kvalitetssikre og gjennomføre SBLA.
- Tilstreb å ha flere fasilitatorer ved samme avdeling. (3) Det gir større gjennomføringsevne, mulighet for videreutvikling og oppfølging av deres fasilitatorkompetanse. Det kreves mengdetrening for å bli en god fasilitator for SBLA (4, 5).
- Leder og fasilitator tar ansvar for å fremsnakke SBLA og legge til rette for en lærende avdelingskultur.
- Det anbefales at fasilitator blir tildelt Kompetanseplan for fasilitator i helsefaglig simulering.
Referanser
- Hallmark B, Brown M, Peterson DT, Fey M, Decker S, Wells-Beede E, et al. Healthcare simulation standards of best practiceTM professional development. Clinical Simulation in Nursing. 2021;58:5-8.
- Rutherford-Hemming T, Lioce L, Breymier T. Guidelines and Essential Elements for Prebriefing. Simul Healthc. 2019;14(6):409-14.
- Bredmose PP, Roislien J, Ostergaard D, Sollid S. National Implementation of In Situ Simulation-Based Training in Helicopter Emergency Medical Services: A Multicenter Study. Air Med J. 2021;40(4):205-10.
- Peterson DT, Watts PI, Epps CA, White ML. Simulation Faculty Development: A Tiered Approach. Simul Healthc. 2017;12(4):254-9.
- Steinert Y. Faculty development: From rubies to oak. Med Teach. 2020;42(4):429-35.